Dane z badań naukowych z ostatnich lat przyczyniły się do silnie zwiększonej popularności siemienia lnianego jako środka spożywczego o niepoślednim wpływie na zdrowie, wykorzystywanym zarówno w profilaktyce, jak i leczeniu chorób cywilizacyjnych. Naukowcy z Kanady podsumowują, co wiemy o działaniu tego nutraceutyku. 

Znane nam związki odpowiadające za właściwości prozdrowotne siemienia lnianego to m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe (w tym kwas alfa-linolenowy [ALA] i kwasy z rodziny omega-3), lignany oraz błonnik. Ciekawe jest, że duża zawartość kwasów tłuszczowych czyni siemię lniane podatne na niekorzystne zmiany smaku i zapachu związane z ich utlenianiem – przed czym chroni jednak nienaruszona osłonka (co oznacza, że jeśli siemię lniane zostanie zmielone, powinno zostać szybko spożyte). Bez jej uszkodzenia nie ma z kolei co marzyć o wykorzystaniu bogactwa zawartości nasion, bo skutecznie chroni ona ich zawartość przed naszymi sokami trawiennymi. Czyli: przed spożyciem siemię lniane powinno być zmielone!

Badania kliniczne wskazują, że siemię lniane korzystnie oddziałuje na wiele narządów i układów, w tym:

  • układ krążenia
    • regularne spożycie siemienia lnianego po kilku miesiącach obniża ciśnienie tętnicze, co szczególnie wyraźnie wykazano u chorych z miażdżycą zarostową tętnic kończyn dolnych;
    • osoby, u których uda się obniżyć ciśnienie tętnicze, będą też w większym stopniu chronione przed zawałem serca czy udarem mózgu;
  • metabolizm
    • suplementacja siemienia lnianego obniża glikemię u chorych na cukrzycę typu 2 lub w stanie przedcukrzycowym (odnotowuje się też wspomniany wcześniej wpływ hipotensyjny);
  • ryzyko nowotworów
    • w tym przypadku najwięcej mamy danych o wpływie ochronnym w raku piersi. Badania kliniczne wskazują, że siemię lniane nie tylko zapobiega jego rozwojowi, ale też zmniejsza rozmiary guza i wydłuża życie chorych (efekty są widoczne już przy dawce 25 g dziennie);
    • są też badania sugerujące korzystny wpływ siemienia lnianego w raku prostaty, raku płuc, raku jelita grubego, raku wątroby, raku trzonu macicy i raku szyjki macicy, raku jajnika;
    • za działanie przeciwnowotworowe odpowiadają prawdopodobnie związki z grupy lignanów mające właściwości fitoestrogenów, ale także nienasycone kwasy tłuszczowe;
  • skórę – suplementacja siemienia lnianego poprawiła stan skóry, prawdopodobnie dzięki wyrównaniu ilości związków o działaniu pro- i przeciwzapalnym, co może mieć znaczenie dla tempa starzenia się skóry;
  • układ pokarmowy
    • suplementacja wpływa na kształt bakteryjnej flory jelitowej, co może mieć znaczenie w niektórych chorobach zapalnych, np. w alkoholowym zapaleniu wątroby;
    • przyspiesza pasaż jelitowy, co sprawia, że siemię lniane jest wykorzystywane w zwalczaniu zaparć.

Autorzy przejrzeli też prace badawcze oceniające możliwe efekty uboczne siemienia lnianego. Teoretycznie zawiera ono związki, które mogłyby wywoływać niedobór witaminy B6 lub objawy zatrucia cyjankami, ich ilość jednak jest stanowczo zbyt mała, by taki efekt mógł powstać (zdolności detoksyfikacyjne ludzkiego organizmu znacznie przewyższają zawartość cyjanków w siemieniu lnianym), co sprawia, że nigdy ich nie obserwowano.

Biorąc pod uwagę niewielką toksyczność, mamy wiele powodów, by włączyć siemię lniane do codziennej diety, i mało argumentów przeciw – konkludują autorzy.

Na podstawie

Nutrients. 2019 May 25;11(5). Dietary Flaxseed as a Strategy for Improving Human Health. Parikh M, Maddaford TG, Austria JA, Aliani M, Netticadan T, Pierce GN.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s