Włoscy specjaliści z dziedziny neurologii, geriatrii, psychiatrii i gastroenterologii dokonali przeglądu badań naukowych poświęconych roli nutraceutyków u starszych osób z zaburzeniami poznawczymi i wskazali te najskuteczniejsze.

Autorzy skupili się na pracach z ostatnich czterech lat. Brali pod uwagę nie tylko różne zaburzenia poznawcze (czyli chorobę Alzheimera, łagodne zaburzenia poznawcze), ale i biomarkery świadczące o sprawności mózgu, w tym obraz w rezonansie magnetycznym.

Najważniejszy wniosek jest taki, że za pomocą diety można wpłynąć na biomarkery demencji, choć nie zawsze udaje się wykazać, by tej poprawie towarzyszyła istotna zmiana funkcjonowania chorych. Być może zatem trwała zmiana żywienia powinna trwać dłużej, a być może – co podnoszą też inni badacze – powinna być rozpoczęta znacznie wcześniej, wiele lat przed wystąpieniem demencji.

Tak czy inaczej, składniki diety wpływają korzystnie na zmiany w mózgu i autorzy wyróżniają następujące nutraceutyki, o największym potencjale:

  • suplementacja produktów bogatych w antyoksydanty – te poprawiały niektóre funkcje poznawcze, choć tylko w niewielkich liczebnie badaniach;
  • suplementacja kwasów omega-3 – poprawiała niektóre funkcje poznawcze;
  • suplementacja witamin o działaniu antyoksydacyjnym i minerałów – poprawiała niektóre wskaźniki związane z funkcjonowaniem poznawczym;
  • duże dawki witamin z grupy B poprawiały niektóre funkcje poznawcze u osób z dużym stężeniem kwasów omega-3 we krwi
  • suplementacja kwasu foliowego poprawiała niektóre funkcje poznawcze u osób z dużym stężeniem homocysteiny.

Interesujące są zwłaszcza dwie ostatnie obserwacje. Kwas foliowy obniża stężenie homocysteiny, która jest istotnym czynnikiem ryzyka chorób naczyń. Naczynia mózgowe odpowiadające za prawidłowe ukrwienie neuronów są ważnym elementem patofizjologii demencji – stąd korzystny wpływ kwasu foliowego na funkcje mózgu u osób z wysoką homocysteiną nie zaskakuje – możliwe, że jej obniżenie za pomocą kwasu foliowego usprawnia przepływ krwi w tętnicach odżywiających tkankę nerwową.

Druga obserwacja już nie jest tak prosta do wytłumaczenia. Kwasy omega-3 trudno posądzać o szkodliwe działanie, które suplementacja witamin z grupy B miałaby niwelować. Bardziej prawdopodobna jest hipoteza, że korzystny wpływ witamin z grupy B ujawnia się dopiero w warunkach nasycenia tkanki nerwowej kwasami omega-3. Czy tak faktycznie jest, zapewne czas pokaże.

Źródło

Neurosci Biobehav Rev. 2018 Dec;95:480-498. Nutritional interventions and cognitive-related outcomes in patients with late-life cognitive disorders: A systematic review. Solfrizzi V, Agosti P, Lozupone M, Custodero C, Schilardi A, Valiani V, Santamato A, Sardone R, Dibello V, Di Lena L, Stallone R, Ranieri M, Bellomo A, Greco A, Daniele A, Seripa D, Sabbà C, Logroscino G, Panza F.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s