Zespół nieszczelnego jelita dotyka również oczu – wskazują włoscy naukowcy. Co oznacza, że wieloletnie zaniedbania diety mogą się odbić na narządzie wzroku – choćby w postaci zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), ważnej przyczyny niedowidzenia i ślepoty w krajach Zachodu. 

Mało kto się przejmuje tym, jak będzie funkcjonował za 20, 30 czy 40 lat. Tymczasem włoscy okuliści zwracają uwagę, że gdy już dojdzie do zwyrodnienia plamki żółtej, możliwości leczenia są mocno ograniczone. Mamy natomiast – nie tylko teoretyczne, ale i praktyczne, obserwowane w badaniach naukowych – możliwości zapobiegania tej chorobie. Ma ona podłoże zapalne, siatkówka oka jest ponadto narażona na silny stres fotooksydacyjny, dlatego największe zainteresowanie budzą witaminy o działaniu przeciwutleniającym.

Ryzyko zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem zwiększają:

  • dieta bogatotłuszczowa, bogatoglukozowa i bogatofruktozowa;
  • zaburzenia składu mikroflory jelitowej prowadzące do zespołu nieszczelnego jelita i skutkujące mikrozapaleniem struktur gałki ocznej;
  • palenie tytoniu;
  • nadciśnienie tętnicze i otyłość (przy czym im większa nadwaga, tym zagrożenie oczu większe!);
  • ekspozycja na światło.

Autorzy na podstawie przeglądu najnowszych zdobyczy naukowych zaproponowali, które składniki diety mają największy potencjał niwelowania przynajmniej części z czynników ryzyka. Przede wszystkim jednak wpływają na stan mikroflory jelitowej, który autorzy bardzo silnie łączą z ryzykiem związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej. Należą do nich:

  • dieta bogata w owoce i warzywa, zwłaszcza pomidory, liściaste i warzywa strączkowe, ryż, produkty pełnoziarniste, nabiał o niskiej zawartości tłuszczu oraz ryby i owoce morza;
  • duże dawki witaminy C i E;
  • cynk;
  • beta-karoten (prekursor witaminy A);
  • luteina (obecna m.in. w pokrzywie i lucernie);
  • zeaksantyna (jej źródłem są m.in. papryka, jagody goji, brokuły, szafran);
  • substancje wspierające rozwój bakterii jelitowych z rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium;
  • witamina D;
  • prawdopodobnie także kwasy tłuszczowe omega-3, choć tu niektóre badania pokazują sprzeczne wyniki. Warto jednak wiedzieć, że komórki siatkówki oka wykazują stosunkowo wysokie stężenia kwasów z rodziny omega-3 i że kwasy te wpływają korzystnie na skład mikroflory jelitowej oraz uszczelniają nabłonek jelitowy, mają więc teoretyczne uzasadnienie do stosowania w ramach profilaktyki tej ciężkiej choroby oczu.

To, co na pewno warto sobie uświadomić, to że pracę na rzecz zdrowych oczu należy zacząć jak najwcześniej, bo gdy wiele lat złej diety, palenia tytoniu i siedzącego trybu życia już odbije się na zdrowiu oczu, nie będzie możliwości cofnięcia choroby. A ta nie boli i nie sygnalizuje, że czas zacząć dbać o siebie – okulista rozpozna AMD i od tego momentu rozpocznie się walka o zwolnienie postępu choroby, a nie o jej „usunięcie”.

Źródło

Nutrients. 2018 Nov 5;10(11). The Role of Diet, Micronutrients and the Gut Microbiota in Age-Related Macular Degeneration: New Perspectives from the Gut⁻Retina Axis. Rinninella E, Mele MC, Merendino N, Cintoni M, Anselmi G, Caporossi A, Gasbarrini A, Minnella AM.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s