W czasopiśmie naukowym z dziedziny psychiatrii „World Journal of Psychiatry” pojawiła się ciekawa analiza przeprowadzona przez dwójkę autorów z Centrum Uzależnień i Zdrowia Psychicznego w Toronto (Kanada) oraz Columbia University College of Physicians and Surgeons w Nowym Jorku (USA). Wskazali oni, które pokarmy są najbogatsze w składniki o najskuteczniejszym wpływie antydepresyjnym wykazywanym w badaniach naukowych. 

Autorzy dokonali przeglądu prac naukowych, aby stworzyć listę naturalnych antydepresantów, osobno pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Nie analizowali wszystkich możliwych związków, a skupili się na składnikach niezbędnych, czyli witaminach, minerałach i związkach, których nie syntetyzujemy, a które musimy dostarczać z pożywieniem. Zidentyfikowali dwanaście spośród nich, które mają znaczenie w zapobieganiu zaburzeniom nastroju lub ich leczeniu. Są to:

  • kwas foliowy
  • żelazo
  • długołańcuchowe kwasy omega-3 (EPA i DHA)
  • magnez
  • potas
  • selen
  • witaminy B1, B6, B12
  • witamina A
  • witamina C
  • cynk.

Następnie wskazali produkty spożywcze najbogatsze w te substancje, a więc, jak można przypuszczać, o największym potencjale antydepresyjnym. Wbrew pozorom nie były to często wzmiankowane przy tej okazji daktyle czy czekolada, a:

  • małże i ostrygi, i generalnie ryby i owoce morza
  • podroby (zwłaszcza nerki, serca)
  • warzywa liściaste, np. sałata, rukiew wodna, szpinak, jarmuż, boćwina
  • świeże zioła (pietruszka, kolendra, bazylia)
  • ostra papryka
  • acerola, pomelo
  • mniszek lekarski
  • dynia
  • warzywa kapustowate (do nich oprócz oczywiście kapusty należą brokuły, kalafior, brukselka, pak-choi, rzeżucha).

Autorzy zalecają wykorzystanie produktów spożywczych o wysokim indeksie antydepresyjnym do prowadzenia przyszłych badań naukowych nad zastosowaniem diety w leczeniu depresji i zapobieganiu tej chorobie.

Źrodła

World J Psychiatry. 2018 Sep 20;8(3):97-104. Antidepressant foods: An evidence-based nutrient profiling system for depression. LaChance LR, Ramsey D.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s