Pewne składniki diety mają potencjał zapobiegania pogarszaniu się czynności układu oddechowego – wskazuje najnowszy przegląd badań naukowych. 

Najważniejsze zjawiska, które stopniowo, acz nieubłaganie niszczą płuca, to wiek – na który nie mamy wpływu – oraz palenie tytoniu i zanieczyszczenia powietrza, z czego w teorii największy wpływ mamy na to pierwsze. W praktyce wcale tak prosto jednak nie jest. Z myślą i o tych, którzy nie są w stanie się pozbyć nałogu, jak i tych, którzy żyją w miastach objętych smogiem, oraz seniorów, naukowcy badają możliwe zastosowania najróżniejszych elementów diety w celu zabezpieczenia przed dwoma poważnymi chorobami: przewlekłą obturacyjną chorobą płuc oraz rakiem płuc.

Główne zainteresowanie budzą mikroskładniki, które działają jako antyoksydanty i wywierają efekt przeciwzapalny:

  • witamina A i karotenoidy – wykazano, że suplementacja zwalnia pogarszanie się funkcji płuc z wiekiem, natomiast nie obserwowano, by zapewniały ochronę przed rakiem płuc; co więcej, u palaczy pod wpływem dymu tytoniowego może dochodzić do utleniania pochodnych witaminy i nabywania przez nie właściwości odwrotnych do zamierzonych, i nasilenia niekorzystnych zmian w płucach (raczej należy to zjawisko traktować jako argument za rzuceniem palenia tytuniu niż jako wskazówka do unikania witaminy A);
  • witamina C – w wielu badaniach wykazano, że jej poziom koreluje z dobrą czynnością płuc, zapobiega postępującej utracie ich funkcji, i co więcej, efekt ten jest nawet wyraźniejszy w przypadku palaczy tytoniu;
  • witamina E – obserwuje się jej przeciwstarzeniowy wpływ na płuca i korelację między poziomami witaminy E a czynnością płuc, choć nie we wszystkich badaniach – może to wynikać z  istnienia kilku izoform witaminy E i ich potencjalnie przeciwstawnego działania. Dodatkowo możliwe, że pozytywne działanie witaminy E na układ oddechowy wymaga odpowiedniej ilości witaminy C;
  • witamina D – jej niedobór powiązano z gorszą czynnością płuc, zwłaszcza u palaczy; prawdopodobnie za pośrednictwem układu immunologicznego witamina D jest w stanie wpłynąć na skład flory bakteryjnej zasiedlającej układ oddechowy, przyczyniając się do eliminacji potencjalnych patogenów;
  • selen – suplementacja tego pierwiastka może poprawić stan drobnych oskrzeli u aktywnych palaczy tytoniu;
  • magnez – jak się wydaje, wpływa na pojemność płuc, ale nie zapobiega jej pogarszaniu się z wiekiem;
  • (należy natomiast uważać na miedź – w nadmiarze szkodzi przepływom w oskrzelach);
  • kwasy omega-3 – zapobiegają pogarszaniu się czynności płuc z wiekiem i jak się wydaje, blokują szkodliwy wpływ palenia na czynność płuc (co nie oznaczy, że palenie przestaje być szkodliwe – nawet jeśli kwasy omega-3 usprawniają wymianę gazową, to raczej nie zapobiegną rakowi płuc, który palenie silnie promuje);
  • kurkumina – są dane, że poprawia czynność płuc u starszych osób, przy czym szczególnie korzystnie działa u palaczy;
  • czerwone winogrona, a konkretnie zawarty w nich resweratrol może odpowiadać za obserwowaną lepszą czynność płuc u osób regularnie spożywających alkohol w umiarkowanych ilościach.

Jeśli chodzi o zapobieganie rakowi płuc, to najwięcej danych naukowych wskazuje na protekcyjną rolę diety bogatej w owoce, warzywa, orzechy, produkty sojowe, witaminy z grupy B, kwas foliowy, β-kryptoksantynę (barwnik z grupy karotenoidów, odpowiedzialny m.in. za żółknienie liści jesienią) i witaminę D. Autorzy zwracają uwagę, że w ramach suplementacji powinno się przestrzegać maksymalnych dopuszczalnych dawek mikroskładników, ponieważ w niejednym badaniu nad suplementacją i rakiem płuc uzyskiwano wzrost ryzyka – co prawdopodobnie wiąże się ze stosowaniem dawek znacznie przekraczających zalecane dzienne spożycie.

Źródło

Nutrients. 2018 Jun 25;10(7). Potential Micronutrients and Phytochemicals against the Pathogenesis of Chronic Obstructive Pulmonary Disease and Lung Cancer. Zhai T, Li S, Hu W, Li D, Leng S.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s