Pewne składniki diety mają potencjał zapobiegania pogarszaniu się czynności układu oddechowego – wskazuje najnowszy przegląd badań naukowych. 

Najważniejsze zjawiska, które stopniowo, acz nieubłaganie niszczą płuca, to wiek – na który nie mamy wpływu – oraz palenie tytoniu i zanieczyszczenia powietrza, z czego w teorii największy wpływ mamy na to pierwsze. W praktyce wcale tak prosto jednak nie jest. Z myślą i o tych, którzy nie są w stanie się pozbyć nałogu, jak i tych, którzy żyją w miastach objętych smogiem, oraz seniorów, naukowcy badają możliwe zastosowania najróżniejszych elementów diety w celu zabezpieczenia przed dwoma poważnymi chorobami: przewlekłą obturacyjną chorobą płuc oraz rakiem płuc.

Główne zainteresowanie budzą mikroskładniki, które działają jako antyoksydanty i wywierają efekt przeciwzapalny:

  • witamina A i karotenoidy – wykazano, że suplementacja zwalnia pogarszanie się funkcji płuc z wiekiem, natomiast nie obserwowano, by zapewniały ochronę przed rakiem płuc; co więcej, u palaczy pod wpływem dymu tytoniowego może dochodzić do utleniania pochodnych witaminy i nabywania przez nie właściwości odwrotnych do zamierzonych, i nasilenia niekorzystnych zmian w płucach (raczej należy to zjawisko traktować jako argument za rzuceniem palenia tytuniu niż jako wskazówka do unikania witaminy A);
  • witamina C – w wielu badaniach wykazano, że jej poziom koreluje z dobrą czynnością płuc, zapobiega postępującej utracie ich funkcji, i co więcej, efekt ten jest nawet wyraźniejszy w przypadku palaczy tytoniu;
  • witamina E – obserwuje się jej przeciwstarzeniowy wpływ na płuca i korelację między poziomami witaminy E a czynnością płuc, choć nie we wszystkich badaniach – może to wynikać z  istnienia kilku izoform witaminy E i ich potencjalnie przeciwstawnego działania. Dodatkowo możliwe, że pozytywne działanie witaminy E na układ oddechowy wymaga odpowiedniej ilości witaminy C;
  • witamina D – jej niedobór powiązano z gorszą czynnością płuc, zwłaszcza u palaczy; prawdopodobnie za pośrednictwem układu immunologicznego witamina D jest w stanie wpłynąć na skład flory bakteryjnej zasiedlającej układ oddechowy, przyczyniając się do eliminacji potencjalnych patogenów;
  • selen – suplementacja tego pierwiastka może poprawić stan drobnych oskrzeli u aktywnych palaczy tytoniu;
  • magnez – jak się wydaje, wpływa na pojemność płuc, ale nie zapobiega jej pogarszaniu się z wiekiem;
  • (należy natomiast uważać na miedź – w nadmiarze szkodzi przepływom w oskrzelach);
  • kwasy omega-3 – zapobiegają pogarszaniu się czynności płuc z wiekiem i jak się wydaje, blokują szkodliwy wpływ palenia na czynność płuc (co nie oznaczy, że palenie przestaje być szkodliwe – nawet jeśli kwasy omega-3 usprawniają wymianę gazową, to raczej nie zapobiegną rakowi płuc, który palenie silnie promuje);
  • kurkumina – są dane, że poprawia czynność płuc u starszych osób, przy czym szczególnie korzystnie działa u palaczy;
  • czerwone winogrona, a konkretnie zawarty w nich resweratrol może odpowiadać za obserwowaną lepszą czynność płuc u osób regularnie spożywających alkohol w umiarkowanych ilościach.

Jeśli chodzi o zapobieganie rakowi płuc, to najwięcej danych naukowych wskazuje na protekcyjną rolę diety bogatej w owoce, warzywa, orzechy, produkty sojowe, witaminy z grupy B, kwas foliowy, β-kryptoksantynę (barwnik z grupy karotenoidów, odpowiedzialny m.in. za żółknienie liści jesienią) i witaminę D. Autorzy zwracają uwagę, że w ramach suplementacji powinno się przestrzegać maksymalnych dopuszczalnych dawek mikroskładników, ponieważ w niejednym badaniu nad suplementacją i rakiem płuc uzyskiwano wzrost ryzyka – co prawdopodobnie wiąże się ze stosowaniem dawek znacznie przekraczających zalecane dzienne spożycie.

Źródło

Nutrients. 2018 Jun 25;10(7). Potential Micronutrients and Phytochemicals against the Pathogenesis of Chronic Obstructive Pulmonary Disease and Lung Cancer. Zhai T, Li S, Hu W, Li D, Leng S.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s