Po menopauzie wiele kobiet skarży się na uciążliwie objawy, które są skutkiem niedoboru estrogenów. Jak im pomóc za pomocą nutraceutyków? Naukowcy z Japonii mają nową propozycję.

Tradycyjnie w celu łagodzenia objawów pomenopauzalnych stosowano horomonalną terapię zastępczą. Jednak od kilkunastu lat moda na nią zdecydowanie ustała z uwagi na podwyższone ryzyko nowotworów związane z jej stosowaniem i obawy kobiet. Niektóre więc sięgają po fitoestrogeny, np. z soi, czerwonej koniczyny lub pluskwicy groniastej, niektóre jednak potrzebują czegoś więcej. Czy w diecie można uwzględnić i inne substancje, które pomogą ograniczyć skutki menopauzy?

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć Japończycy, którzy przeanalizowali dane od przeszło 260 pacjentek, poszukując związku między składnikami ich codziennej diety a nasileniem objawów pomenopauzalnych, w tym nocnych potów i uderzeń gorąca. Pod uwagę wzięto ponad 40 składników odżywczych.

Jak się okazuje, z nasileniem uderzeń gorąca korelowało spożycie witaminy B6 i tłustych, morskich ryb. Autorzy zalecają więc, by kobiety z nasilonymi objawami naczynioruchowymi spróbowały poważnie zwiększyć spożycie tych składników. Ryby zawierające duże ilości witaminy B6 to makrela, tuńczyk, sardynki – pytanie tylko, kto w Polsce może zjeść odpowiednią ilość takich ryb, biorąc pod uwagę że autorzy zalecają zwiększone ich spożycie w Japonii, gdzie ryb ogólnie spożywa się znacznie więcej niż w naszym kraju; witamina B6 poza tym znajduje się też w czerwonej papryce, czosnku i orzechach.

Osoby suplementujące witaminę B6 niech pamiętają, że wystarczająca dzienna dawka to 1,2 mg, a maksymalna to 40 mg dziennie – przy łączeniu różnych suplementów warto sprawdzić ich skład, nierzadko bowiem łatwo przekroczyć zalecane dawki, jeśli nie zwraca się nań uwagi.

Na podstawie

Climacteric. 2019 May 20:1-5. Severity of hot flushes is inversely associated with dietary intake of vitamin B6 and oily fish. Odai T, Terauchi M, Hirose A, Kato K, Akiyoshi M, Miyasaka N.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s