Po menopauzie wiele kobiet skarży się na uciążliwie objawy, które są skutkiem niedoboru estrogenów. Jak im pomóc za pomocą nutraceutyków? Naukowcy z Japonii mają nową propozycję.

Tradycyjnie w celu łagodzenia objawów pomenopauzalnych stosowano horomonalną terapię zastępczą. Jednak od kilkunastu lat moda na nią zdecydowanie ustała z uwagi na podwyższone ryzyko nowotworów związane z jej stosowaniem i obawy kobiet. Niektóre więc sięgają po fitoestrogeny, np. z soi, czerwonej koniczyny lub pluskwicy groniastej, nie wszystkie jednak są równie zadowolone z rezultatów. Czy w diecie można uwzględnić i inne substancje, które pomogą ograniczyć skutki menopauzy?

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć Japończycy, którzy przeanalizowali dane od przeszło 260 pacjentek, poszukując związku między składnikami ich codziennej diety a nasileniem objawów pomenopauzalnych, w tym nocnych potów i uderzeń gorąca. Pod uwagę wzięto ponad 40 składników odżywczych.

Jak się okazuje, z nasileniem uderzeń gorąca korelowało spożycie witaminy B6 i tłustych, morskich ryb. Autorzy zalecają więc, by kobiety z nasilonymi objawami naczynioruchowymi spróbowały poważnie zwiększyć spożycie tych składników. Ryby zawierające duże ilości witaminy B6 to makrela, tuńczyk, sardynki – pytanie tylko, kto w Polsce może zjeść odpowiednią ilość takich ryb, biorąc pod uwagę że autorzy zalecają zwiększone ich spożycie w Japonii, gdzie ryb ogólnie spożywa się znacznie więcej niż w naszym kraju; witamina B6 poza tym znajduje się też w czerwonej papryce, czosnku i orzechach.

Osoby suplementujące witaminę B6 niech pamiętają, że wystarczająca dzienna dawka to 1,2 mg, a maksymalna to 40 mg dziennie – przy łączeniu różnych suplementów warto sprawdzić ich skład, nierzadko bowiem łatwo przekroczyć zalecane dawki, jeśli nie zwraca się nań uwagi.

Na podstawie

Climacteric. 2019 May 20:1-5. Severity of hot flushes is inversely associated with dietary intake of vitamin B6 and oily fish. Odai T, Terauchi M, Hirose A, Kato K, Akiyoshi M, Miyasaka N.