Niedobory dietetyczne wbrew powszechnej opinii nie są wyłączną przypadłością krajów trzeciego świata – piszą naukowcy z University of Fort Hare w RPA. Problem ten przybrał już rozmiary pandemii i wedle szacunków dotyka przeszło 2 miliardów osób na całym świecie.

Najpowszechniej według autorów występują niedobory żelaza, cynku, jodu i witaminy A (choć w naszym kraju z tym ostatnim niedoborem raczej nie mamy do czynienia, powszechny jest natomiast niedobór witaminy D). To ważne, bo niedobory mikroskładników odbijają się na zdrowiu – mogą zaburzać działanie praktycznie każdego narządu. Dla przykładu, niedobór jodu wyraźnie koreluje z niższym poziomem inteligencji, niedobór żelaza jest przyczyną niedokrwistości, a witaminy C – odbija się na zdrowiu tkanki łącznej.

Strategie radzenia sobie z tym problemem – szczególnie poważnym w krajach rozwijających się – obejmują m.in. suplementację lub wzbogacanie pewnych produktów spożywczych w minerały i witaminy, szczególnie tam gdzie jest problem ze zdobyciem świeżych owoców i warzyw, bogatych w składniki odżywcze. Tymczasem rozwiązaniem, przynajmniej częściowym, może też być zdaniem autorów włączenie na stałe do diety ostrej papryki.

Papryka ma bowiem następujące właściwości:

  • jest bogatym źródłem prowitaminy A (są to związki, które w wątrobie ulegają przekształceniu do witaminy A);
  • jest bogatym źródłem witaminy C (może zawierać jej nawet tyle, co pomarańcza);
  • jest jednym z najlepszych źródeł tokoferoli (witaminy E);
  • jest źródłem takich pierwiastków śladowych jak molibden, mangan
  • dostarcza miedzi, potasu i kwasu foliowego;
  • jest źródłem kapsaicyny, która ma działanie przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, może łagodzić objawy pokarmowe, poprawia krążenie w dłoniach i stopach i ponoć pomaga nawet na kaca;
  • ma działanie przeciwcukrzycowe;
  • dostarcza antyoksydantów;
  • ma potencjał antynowotworowy.

Autorzy przestrzegają przed podawaniem ostrych odmian dzieciom przed ukończeniem 2 roku życia. Wszyscy inni najlepiej niech polubią paprykę, włączając ją do codziennej diety – jeśli nie w postaci surowej, to nawet doostrzając potrawy – zalecają południowoafrykańscy autorzy.

Źródło

Food Sci Nutr. 2018 Oct 8;6(8):2239-2251. The suitability of chili pepper (Capsicum annuum L.) for alleviating human micronutrient dietary deficiencies: A review. Olatunji TL, Afolayan AJ.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s