Doustna suplementacja magnezu jest skuteczna w łagodzeniu stresu u zdrowych dorosłych, jeśli mają niedostatki magnezu, i najczęściej nie ma potrzeby dodawać do magnezu witaminy B6. Co innego, gdy stres osiąga nasilenie ekstremalne – wtedy witamina B6 jest jak najbardziej na miejscu. 

Tak brzmią rezultaty pierwszego w świecie randomizowanego badania klinicznego, w ramach którego za pomocą skalibrowanych skal oceniano zmiany subiektywnej percepcji stresu pod wpływem suplementacji magnezu połączonego z witaminą B6 u osób z niskim stężeniem magnezu we krwi.

Do badania włączono zdrowych dorosłych, którzy uzyskali zwiększoną punktację w skali psychologicznej oceniającej nasilenie stresu (była to podskala DASS-42, narzędzia psychologicznego do oceny nasilenia depresji, napięcia/stresu i lęku) i którzy jednocześnie mieli stężenie magnezu we krwi <0,85 mmol/l. Norma magnezemii wynosi 0,7-1 mmol/l, więc do badania włączano zarówno osoby z niedoborem tego minerału, jak i z niskim stężeniem prawidłowym, w dolnych granicach aktualnej normy. Autorzy jednak oparli się na wynikach dużego badania (15 tys. uczestników!), które wskazują, że wartości <0,85 mmol/l powinno się uznawać za zbyt małe.

Uczestnikom podawano albo preparat skojarzony (300 mg magnezu i 30 mg witaminy B6), albo sam magnez (300 mg dziennie) i sprawdzano, jak zmieni się ich percepcja stresu po 4 i po 8 tygodniach. Idea łączenia magnezu z witaminą B6 w stresie wywodzi się z obserwacji, że witamina B6 ułatwia wnikanie magnezu do komórek, wpływa na wydzielanie neurotransmiterów związanych z lękiem i nastrojem oraz może łagodzić szkodliwe skutki nadmiaru hormonów sterydowych.

W obu grupach odnotowano redukcję stresu, o mniej więcej 40-50 proc., po 8 tygodniach suplementacji. To oznacza, że czy z witaminą B6, czy sam – magnez wystarcza, ogólnie rzecz ujmując. Badacze zauważyli jednak, że wyniki leczenia zależały od wyjściowego poziomu stresu, dlatego przeprowadzili dokładniejszą analizę biorącą go pod uwagę. I tu, w grupie osób ze stresem silnym i ekstremalnie silnym, witamina B6 okazała się zwiększać skuteczność magnezu o ok. 25%.

Dawki stosowane w tym badaniu nie były wolne od potencjalnych działań niepożądanych, które odnotowano u kilkunastu proc. uczestników (najczęściej biegunka, zaburzenia żołądkowo-jelitowe), ale – co warto wziąć pod uwagę –

Źródło

PLoS One. 2018 Dec 18;13(12):e0208454. Superiority of magnesium and vitamin B6 over magnesium alone on severe stress in healthy adults with low magnesemia: A randomized, single-blind clinical trial. Pouteau E, Kabir-Ahmadi M, Noah L, Mazur A, Dye L, Hellhammer J, Pickering G, Dubray C.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s