Naukowcy z Uniwersytetu w Illinois podsumowują, co wiemy z badań naukowych na temat związku między bakteriami jelitowymi a naszym nastrojem i zaburzeniami zachowania.

Dieta, jej skład i jakość produktów, wpływają bowiem na skład flory jelitowej, która nie jest bynajmniej zbieraniną przypadkowych bakterii czy pasożytów – mikroorganizmy zasiedlające nasze jelita mają wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego i nawet układu nerwowego. Lata temu w środowisku psychiatrów z Wielkiej Brytanii powstał nawet termin „psychobiotyki”, oznaczający te szczepy mikroorganizmów, które stosowane regularnie w postaci suplementacji poprawiają funkcjonowanie ludzkiej psychiki.

Nie dziwne więc, że od pewnego czasu bada się intensywnie, jak konkretne szczepy bakterii (i inne składniki diety) wpływają na nastrój, depresję, lęk i stres. Z dostępnych danych można wnioskować, że:

  • wysoka jakość diety ma znaczenie dla poprawy nastroju;
  • suplementacja prebiotyków (fruktooligosacharydów, galaktooligosacharydów) w dawce ≥5 g dziennie łagodzi lęk i depresję;
  • dodatkowo u osób tych dochodzi do wzrostu ilości bifidobakterii (wśród nich są szczepy należące właśnie do grupy psychobiotyków);
  • z kolei suplementacja psychobiotyków poprawia przebieg depresji, zaburzeń lękowych, stresu u osób predysponowanych do zaburzeń nastroju, co więcej – mikroorganizmy te wygaszają markery stresu u zdrowych osób (to działanie również zależy od szczepu);
  • podobnie mogą działać inne suplementy diety, jak błonnik lub kwasy omega-3.

Źródło

Nutr Neurosci. 2018 Jul 9:1-14. A review of dietary and microbial connections to depression, anxiety, and stress. Taylor AM, Holscher HD.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s