Niedobór witamin w starości odbija się na rezerwie narządowej i zwiększa ryzyko zespołu kruchości. Najważniejsze wydają się witaminy B6, C, E i kwas foliowy, ale pozostałe również nie powinny być lekceważone.

Zespół kruchości nie ma nic wspólnego ze złamaniami czy osteoporozą. To stan zmniejszenia rezerw narządowych, czyli odporności na najróżniejsze czynniki zewnętrzne. Dla przykładu, zapalenie płuc z uwagi na gorsze rezerwy układu oddechowego i immunologicznego w starości jest znacznie groźniejsze niż u młodych, którzy – kolokwialnie mówiąc – „więcej wytrzymają”.

W Hiszpanii postanowiono sprawdzić, czy obniżenie rezerw związane z zespolem kruchości ma związek z ilością witamin w diecie. Przeanalizowano dane uzyskane od 1600 samodzielnych osób po 65 roku życia, których obserwowano w latach 2008-2012.

W momencie rozpoczęcia badania oceniano dietę każdego z uczestników, zapisując ilość przyjmowanych z nią podstawowych witamin: witaminy A, witaminy B1, B2, niacyny, witaminy B6, witaminy C, D, E i kwasu foliowego. Za przejawy zespołu kruchości uznawano spełnienie przynajmniej 3 z następujących warunków:

  • niezamierzona utrata masy ciała przekraczająca 4,5 kg;
  • wyczerpanie;
  • osłabienie;
  • spowolnienie chodu;
  • niska aktywność fizyczna.

Jeśli dany uczestnik nie dostarczał zalecanych wartości danej witaminy, rozpoznawano niestosowanie się do zaleceń dietetycznych.

Po 3,5 roku obserwacji zespół kruchości pojawił się u nieco ponad 5% osób. Ci, którzy spożywali najmniej witamin, mieli ryzyko prawie trzykrotnie większe niż osoby dostarczające ich najwięcej. Największy wpływ na ryzyko miały witaminy: B6, C, E i kwas foliowy.

Źródło

Age Ageing. 2018 Jul 25. Low vitamin intake is associated with risk of frailty in older adults. Balboa-Castillo T, Struijk EA, Lopez-Garcia E, Banegas JR, Rodríguez-Artalejo F, Guallar-Castillon P.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s