Odkąd odkryto zalety zdrowotne diety śródziemnomorskiej naukowcy próbują czegoś w stylu „rozdzielenia włosa na czworo”, czyli zidentyfikować te jej elementy (substancje), które odpowiadają za właściwości zdrowotne. Idą nawet dalej – próbują wysublimować wpływ poszczególnych substancji na poszczególne narządy.

Szczególną uwagę przykuwają polifenole roślinne, a wśród nich antocyjaniny – substancje nadające ciemną barwę owocom, np. borówkom. Jak się wydaje, mają one szczególne właściwości związane z możliwością przenikania do ośrodkowego układu nerwowego i regulacji pracy mózgu – w tym zapobiegania neurodegeneracji, czyli przedwczesnej śmierci komórek, zjawiska szczególnie ważnego w aspekcie takich chorób jak choroba Alzheimera czy Parkinsona.

Z badań na zwierzętach wiemy, że polifenole przenikają do kory nowej oraz do hipokampa (a są to dwa obszary zawiadujące naszym kontaktem ze światem, czyli funkcjami poznawczymi, oraz pamięcią) i że zapobiegają umieraniu neuronów pod wpływem toksyn i stresu oksydacyjnego. Hamują też gromadzenie białek tau i beta-amyloidu czyli dwóch najważniejszych sprawczych demencji. To nie wszystko – wpływają na aktywność mikrogleju, stymulują wytwarzanie czynników wzrostowych tkanki nerwowej, wpływają na syntezę neurotransmiterów (w tym serotoniny zwanej hormonem szczęścia), mogą też poprawiać przepływ krwi przez mózg dzięki bezpośredniemu działaniu na ścianę tętnic.

Nic dziwnego, że te efekty wkrótce postanowiono sprawdzić w badaniach z udziałem ludzi. Naukowcy z Australii dokonali podsumowania takich badań, aby opisać obecny stan wiedzy o wpływie jagód borówek na ludzką psychikę, pamięć i funkcje poznawcze.

Z podsumowania dowiadujemy się, że:

  • suplementacja borówek przyniosła korzyści w 4 z 5 badań oceniających ich wpływ na pamięć długotrwałą lub krótkotrwałą;
  • w 2 badaniach z 6 obserwowano poprawę pamięci przestrzennej (jest to ta pamięć, która odpowiada za nawigację w znanych miejscach, np. umożliwia nam powrót do domu z miasta);
  • tylko w jednym z 5 badań wykazano natomiast poprawę nastroju pod wpływem borówek.

Skąd takie rozbieżności? Trudno powiedzieć – mogą za nie odpowiadać i preferencyjne gromadzenie się polifenoli borówek w regionach mózgu odpowiadających za pamięć, i projekt badania (jagody mogą choćby działać zupełnie inaczej u dzieci niż u osób w zaawansowanym wieku!), a nawet źródło borówek (przecież wyhodowane rośliny, a więc i zawartość polifenoli w ich owocach mogą znacznie różnić się w zależności od regionu geograficznego, pory roku czy sposobu uprawy!).

Jagody borówki są bogate w dobroczynne substancje, dostępne z racji sezonowości dość rzadko, mamy wyniki badań sugerujące ich korzystny wpływ na pamięć. Ponieważ, jak w przypadku wielu innych nutraceutyków, powinno się je spożywać regularnie, stały się jednym z idealnych kandydatów na suplementy diety. Pozostaje tylko wyczekiwać dalszych badań, w których zbliżymy się do ustalenia optymalnej dawki i być może wykryjemy zupełnie nowe efekty zdrowotne jagód borówek?

Na podstawie

Brain Behav Immun. 2019 Apr 15. The effect of blueberry interventions on cognitive performance and mood: A systematic review of randomized controlled trials. Travica N, D’Cunha NM, Naumovski N, Kent K, Mellor DD, Firth J, Georgousopoulou EN, Dean OM, Loughman A, Jacka F, Marx W.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s