Metaanaliza badań klinicznych wskazuje, że u starszych osób z zespołem kruchości korzystna jest suplementacja białka w połączeniu z wysiłkiem fizycznym. 

Zespół kruchości nie oznacza bynajmniej skłonności do złamań, a przynajmniej nie jedynie. To raczej obrazowe ujęcie ogólnego stanu zdrowia wielu osób w podeszłym wieku – funkcjonują, ale są bardziej podatne na rozstrój pod wpływem bodźców, które u młodszych ludzi nie wywołałyby ciężkiej choroby. Narządy bowiem tracą rezerwy i pracują bliżej granicy wydolności. Mimo że taka osoba nie ma objawów, łatwo się one mogą pojawić i szybko przejść w ciężkie stadium. Łatwiej więc choćby o niedokrwistość czy śmierć w przebiegu zapalenia płuc. Dodatkowo nie pomaga bynajmniej zmniejszenie masy mięśniowej, a ta jest z kolei istotnym elementem aktywnym metabolicznie.

Z metaanalizy 22 randomizowanych badań klinicznych przeprowadzonej przez  tajwańskich specjalistów wynika, że suplementacja białka w połączeniu z treningiem fizycznym istotnie poprawia rezerwy narządowe, zwiększa masę mięśniową, poprawia siłę kończyn dolnych i prędkość chodu. Przy czym połączenie białka z ćwiczeniami oporowymi (treningiem siłowym) poszerza wpływ wysiłku tzw. wieloskładnikowego, w ramach którego wykonuje się ćwiczenia ukierunkowane na różne aspekty ruchu (wytrzymałość, równowagę, siłę).

Nie jest to bynajmniej pierwsza obserwacja łącząca korzystny wpływ wysiłku ze zdrowiem osób w podeszłym wieku i zespołem kruchości. Regularny ruch ma zbawienny wpływ na zdrowie również w starości – a dla optymalnych wyników warto jak widać dołączyć do aktywności fizycznej suplementację białka. Tutaj z pomocą mogą przyjść koktajle białkowe, wiele bowiem starszych osób preferuje posiłki płynne.

Źródło

Nutrients. 2018 Dec 4;10(12). Effects of Protein Supplementation Combined with Exercise Intervention on Frailty Indices, Body Composition, and Physical Function in Frail Older Adults. Liao CD, Lee PH, Hsiao DJ, Huang SW, Tsauo JY, Chen HC, Liou TH.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s