Do zaparć przyznaje się nawet 30 proc. społeczeństwa, ich częstość rośnie po 60 rż., są przyczyną dyskomfortu i czasem nawet uzależnienia się od leków przeczyszczających. Najczęściej nie mają przyczyny w postaci konkretnej choroby konkretnego organu i w związku z tym zalicza się je do tzw. zaparć czynnościowych. W tych rodzajach zaparć skuteczne są zmiany stylu życia oraz wsparcie mikroflory jelitowej.

Warto wiedzieć o zaparciach, że:

  • zaparciem jest dopiero wypróżnienie rzadsze niż raz na trzy dni;
  • zaparcie mogą powodować choroby lub przepisane na nie leki, warto więc je przeanalizować wspólnie z lekarzem;
  • czasem zaparcie ma możliwą do leczenia przyczynę, i w takiej sytuacji koniecznie trzeba skonsultować się z lekarzem. Świadczy o tym np.:
    • krew w stolcu
    • zaparcie od niedawna, nieustępujące po 2 tygodniach
    • utrata wagi, gdy nie próbowaliśmy jej stracić
    • ból podczas defekacji
    • zmiana kształtu, wyglądu lub konsystencji stolca (np. stolce cienkie jak ołówek).

Jeśli chodzi o styl życia, to w tych przypadkach, gdy zaparcie nie jest wywołane ewidentną chorobą, można podejrzewać, że wpływa na nie:

  • brak ruchu (dlatego codziennie należy co najmniej pochodzić przez najlepiej 30-40 min);
  • stres i życie w ciągłym pędzie;
  • zbyt mało wypijanej wody;
  • źle skomponowana dieta (dlatego warto ograniczyć tłuszcze, mięso, nabiał, słodycze, a zamiast nich spożywać znacznie więcej warzyw i owoców).

Autorzy niedawnego przeglądu prac naukowych poświęconego zaparciom czynnościowym wskazują, że zaparcie czynnościowe wiąże się także ze zmianami flory jelitowej, na co z kolei można z powodzeniem wpływać za pomocą suplementacji. W tym celu można wykorzystywać zwłaszcza szczepy Bifidobacterium oraz naturalne frakcje błonnika, np. pochodzące z babki płesznik (Psyllium).  

Źródło

Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2018 Oct;22(20):7045-7057. Targeting patients’ microbiota with probiotics and natural fibers in adults and children with constipation. Ceresola ER, Ferrarese R, Preti A, Canducci F.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s