Trening siłowy: białko sojowe równie dobre jak zwierzęce

Białko sojowe powoduje taki sam przyrost masy mięśniowej jak białko serwatkowe – sprawdził zespół specjalistów ds. żywienia w sporcie z uniwersytetów w San Diego, Phoenix (USA) oraz Essex (Wielka Brytania). 

Wśród sportowców budujących masę mięśniową dużą popularnością cieszą się ćwiczenia oporowe i preparaty bogatobiałkowe. Duże zainteresowanie budzą źródła białka i ewentualne różnice między nimi. Zwolennicy serwatki twierdzą, że ta – z uwagi m.in. na dużą zawartość aminokwasu leucyny – silniej stymuluje syntezę białek mięśni niż białko roślinne, np. sojowe, i faktycznie są badania, które potwierdzają takie działanie – ale w stosunkowo krótkim czasie. Mniej natomiast wiadomo o tym, jak wyglądają mięśnie po upływie 6 tygodni i na to właśnie pytanie postanowili odpowiedzieć autorzy omawianej pracy.

W tym celu przeprowadzili analizę badań, które porównywały wpływ białka sojowego oraz białek zwierzęcych na budowanie masy mięśniowej w odpowiedzi na ćwiczenia oporowe. Takich prac naukowych przeprowadzono dziewięć, z udziałem w sumie 266 uczestników. W pięciu porównywano soję z serwatką, w czterech soję z białkami zwierzęcymi innego pochodzenia (mięso wołowe, nabiał).

Analiza wskazała, że zarówno suplementacja białkami serwatki, jak i białkiem sojowym wiązała się ze wzrostem siły podczas ćwiczeń oporowych, ale między tymi grupami nie było różnic. Odnotowano wpływ białek na przyrost masy mięśniowej, ale nie w badaniach porównujących soję z serwatką, tylko z innymi białkami zwierzęcymi. Tutaj jednak również nie wykazano statystycznie istotnych różnic.

Jak podsumowują autorzy, oba źródła białek w podobnym stopniu wpływają na przyrost siły i masy mięśniowej w odpowiedzi na ćwiczenia oporowe.

Źródło

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2018 May 3:1-36. No Difference Between the Effects of Supplementing With Soy Protein Versus Animal Protein on Gains in Muscle Mass and Strength in Response to Resistance Exercise. Messina M, Lynch H, Dickinson JM, Reed KE.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s