Temat jest kontrowersyjny, ale rozwiązanie bardzo potrzebne. We współczesnym świecie wiele osób żyje z przewlekłym bólem, mimo pozornie dużej dostępności leków. Tymczasem dieta, wysiłek fizyczny i inne elementy stylu życia mogą wpływać na przebieg mechanizmów odczuwania bólu na wielu poziomach, a właściwe wybory mogą przyczynić się do zmniejszenia percepcji bólu.

Dzięki pracy międzynarodowego zespołu naukowców mamy szansę dowiedzieć się, które elementy diety mają wykazane w badaniach naukowych działanie przeciwbólowe.

Oryginalny artykuł przytacza konkretne badania naukowe i rozważa możliwe mechanizmy działania przeciwbólowego i osoby zainteresowane szczegółami z pewnością wyniosą zeń wiele wartościowych informacji. Tu skupmy się po prostu na wymienieniu najważniejszych substancji i produktów o działaniu przeciwbólowym. Autorzy zaliczają do nich:

  • polifenole roślinne, a zwłaszcza ich takie źródła jak:
    • czerwone winogrona
    • jagody borówki, jeżyny, maliny, truskawki
    • zielona herbata
    • imbir
    • kurkuma
    • soja
    • dziurawiec
  • witaminy i minerały, przede wszystkim:
    • selen (dzienne zapotrzebowanie pokrywa już jeden orzech brazylijski)
    • witamina D
  • tauryna (aminokwas obecny w kiełkach warzyw strączkowych i wodorostach)
  • kwasy omega-3, ale kluczowa jest prawdopodobnie ich duża przewaga nad kwasami omega-6.

Autorzy podkreślają, że nie wystarczy zwiększyć ilości omega-3 w diecie, drugim koniecznym krokiem jest zmniejszenie ilości kwasów omega-6, a więc unikanie margaryn, olejów roślinnych (wyjątkiem jest oliwa, olej rzepakowy, olej lniany) oraz mięsa zwierząt hodowlanych karmionych wysokoenergetycznymi paszami opartymi np. na kukurydzy zamiast trawie. Nienaturalny pokarm powoduje bowiem zmiany metaboliczne skutkujące w ich organizmach nagromadzeniem kwasów omega-6. Jest to argument za poszukiwaniem mięsa ze zwierząt z hodowli ekologicznych/organicznych, w naszym kraju trudny do realizacji, ale z pewnością wart wysiłku. Właściwy dobór kwasów tłuszczowych w diecie będzie zdaniem autorów szczególnie ważny u osób z zapaleniami stawów, one bowiem mogą zyskać redukcję zapalenia dzięki wysyceniu błon komórkowych kwasami omega-3 i redukcji ilości kwasów omega-6.

 

Na podstawie

Nutrition. 2019 Oct;66:153-165. Does diet play a role in reducing nociception related to inflammation and chronic pain? Bjørklund G, Aaseth J, Doşa MD, Pivina L, Dadar M, Pen JJ, Chirumbolo S.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s