Dr Arnold Slyper, pediatra z Jerozolimy (Izrael) na łamach fachowego pisma poświęconego otyłości, cukrzycy i zaburzeniom metabolicznym proponuje nowe spojrzenie na przyczyny otyłości i zmianę podejścia do strategii odchudzania. 

Zdaniem Slypera za epidemię otyłości, zwłaszcza u dzieci, odpowiada zaburzenie równowagi między odczuciem sytości i głodu, a nie problem z ośrodkiem nagrody i przyjemności. Mózg u osób otyłych został przestawiony na ciągłą sygnalizację głodu. Skutkiem jest częste spożywanie posiłków i to większych niż w przypadku osób szczupłych. Przyczyną takiego rozregulowania ośrodków głodu i sytości (dodajmy, że możliwą do modyfikacji!) jest nieprawidłowa dieta i to za pomocą diety można więc doprowadzić do prawidłowej równowagi tych sygnałów w mózgu.

Clue programu dr. Slypera znajduje się w jelicie, florze bakteryjnej i jej interakcjach z miejscowym układem nerwowym oraz hormonalnym. Za pomocą odpowiednio dobranej żywności możemy wpływać na kształt mikrobiomu i indukować uczucie sytości. Przepis na odchudzanie można przedstawić w skrócie następująco:

  • zrezygnuj ze słodkich napojów i cukrów prostych – one dostarczają energii, ale nie zapewniają długotrwałego odczucia sytości;
  • zapewnij dużą ilość błonnika w diecie – błonnik dość skutecznie generuje uczucie sytości, które utrzymuje się między posiłkami; pewne frakcje błonnika mogą być pod tym względem nawet skuteczniejsze od innych (tj. beta-glukan, guma guar i pektyny);
  • wybieraj produkty pełnoziarniste;
  • nie bój się tak bardzo innych produktów, zwłaszcza mleka, jogurtu czy jajek – pod warunkiem obfitości błonnika i rezygnacji z cukrów prostych;
  • ewentualne leki działające ośrodkowo mogą być co najwyżej dodatkiem wspierającym zdrową dietę, a nie głównym środkiem zapewniającym odchudzanie.

Strategia odchudzania wychodząca od ograniczenia kalorii nie zdaje egzaminu na dłuższą metę – twierdzi autor. Trzeba zacząć od przestawienia ośrodków w mózgu regulujących równowagę między głodem i sytością.

Przepis jest faktycznie prosty, choć chyba wcale nie taki nowatorski. Pediatrzy i dietetycy od lat zwracają uwagę na nadmiar słodkich napojów i słodyczy jako przyczynę otyłości u dzieci, mówią też o zapewnianiu bogactwa warzyw i owoców w posiłkach (łatwo powiedzieć, trudniej wykonać). Idea przywracania za pomocą diety równowagi w mikrobiomie i za pośrednictwem układów neuroendokrynnych jelit – w ośrodkowym układzie nerwowym, za którą naturalnie przyjdzie ograniczenie przyjmowanych kalorii, jest na pewno godna uwagi. Dorośli powinni zapewne silnie ograniczyć jeszcze jedno źródło „pustych kalorii”, jaką jest alkohol. I być może przygotować się, że dłużej im zajmie przywrócenie – przez wiele lat zaburzonej – homeostazy energetycznej.

I przypomnijmy o ruchu. Regularnej aktywności fizycznej – takiej przynoszącej radość – nie da się niczym zastąpić, również w strategii odchudzania.

Źródło

Diabetes Metab Syndr Obes. 2018 Nov 29;11:855-861. A paradigm shift for the prevention and treatment of individual and global obesity. Slyper AH

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s