Sport to zdrowie, wydawałoby się, więc nic więcej nam do zdrowia nie potrzeba. Nic bardziej mylnego. Odżywianie jest kluczem nie tylko do treningu, ale i do wyników sportowych. Niedostatek samej witaminy D może istotnie wpłynąć na przebieg kariery sportowej, o czym piszą amerykańscy ortopedzi na łamach „The Permanente Journal”. 

Z punktu widzenia ortopedy najważniejsze jest znaczenie witaminy D dla budowy kości i masy kostnej oraz siły mięśniowej. Sportowcy nie są bynajmniej wolni od problemu niedoboru witaminy D, a to może mieć istotne skutki dla ich osiągnięć. Jeszcze przed odkryciem związku witaminy D z wysiłkiem wiedziano, że ekspozycja na światło ultrafioletowe poprawia szybkość i siłę sportowców – dopiero wiele lat później powiązano te obserwacje z wytwarzaniem witaminy D pod wpływem światła słonecznego.

Niedobór witaminy D może się wiązać z:

  • zanikiem włókien mięśniowych,
  • odkładaniem się tłuszczu w mięśniach,
  • bólami mięśni.

Natomiast suplementacja witaminy D:

  • poprawia wyskok i szybkość biegu na krótkim dystansie u zawodowych futbolistów,
  • poprawia siłę skurczu izometrycznego u zawodowych tancerzy czy judoków,
  • a podobne obserwacje dotyczą innych grup, nie tylko profesjonalnych sportowców, ale i nastolatków czy kobiet po menopauzie.

Poprawa ta ma rząd kilku, kilkunastu procent, nie jest więc nieistotna ani tym bardziej zaniedbywalna w warunkach zawodowego sportu, gdzie o miejscu medalowym mogą decydować ułamki sekund.

Jest też i druga strona medalu. Niedobór witaminy D może bowiem dodatkowo:

  • zwiększać ryzyko złamań przeciążeniowych (nawet kilkukrotnie!),
  • zwiększać ryzyko uszkodzenia mięśni i tkanki łącznej,
  • zwiększać ryzyko infekcji dróg oddechowych.

Sportowcy – podsumowują autorzy – powinni być więc badani na okoliczność stężenia witaminy D we krwi i odpowiednio suplementowani.

Źródło

Perm J. 2018 Jul 5;22. The Effect of Abnormal Vitamin D Levels in Athletes. Sikora-Klak J, Narvy SJ, Yang J, Makhni E, Kharrazi FD, Mehran N.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s