Hipertermia z intensywnym wysiłkiem fizycznym to połączenie, którym trudno by było zilustrować popularne powiedzenie „sport to zdrowie”. Nadmiar ciepła generowany podczas wysiłku idący w parze z wysoką temperaturą otoczenia może w warunkach nieumiejętnego treningu doprowadzić do rozpadu mięśni i w skrajnych przypadkach do śmierci. Nawet jednak u zawodowców trening w warunkach hipertermii nie pozostaje obojętny dla organizmu, na co zwracają uwagę australijscy naukowcy w czasopiśmie „Sports”.

Nadmiar ciepła przyczynia się do rozwoju zmian zapalnych oraz mikrouszkodzeń w układzie pokarmowym, które ułatwiają przenikanie do krwi toksyn bakteryjnych z flory jelitowej. Te z kolei negatywnie wpływają na wyniki sportowe. Tym stanom u sportowców można próbować zapobiegać za pomocą diety i suplementów.

Autorzy widzą trzy główne metody ograniczania niekorzystnego wpływu hipertermii wysiłkowej:

  • suplementacja probiotykami, glutaminą oraz witaminą C, która może pomagać zachować integralność bariery jelitowej;
  • spożywanie wody wraz z produktami bogatymi w glukozę zamiast samej wody ogranicza endotoksemię i zmniejsza częstość zaburzeń pokarmowych wywoływanych przez trening w wysokiej temperaturze;
  • unikanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, które mogą pogarszać szczelność jelit i nasilać przeciek endotoksyn.

Źródło

Sports (Basel). 2018 Feb 6;6(1). Nutrition and Supplementation Considerations to Limit Endotoxemia When Exercising in the Heat. Guy JH, Vincent GE.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s