Im więcej błonnika, tym lepszy nastrój

Ważna jest przede wszystkim ilość błonnika. Osoby spożywające go codziennie w dużej ilości znacznie rzadziej cierpią na depresję niż osoby, których dieta jest w błonnik uboga. 

Takie wnioski przynosi niedawna metaanaliza danych zebranych od blisko 17 000 uczestników amerykańskiego badania National Health and Nutrition Examination Survey z lat 2007-2014. W ramach tej pracy naukowej analizowano występowanie objawów depresji w zależności od ilości błonnika w codziennej diecie – z wyodrębnieniem jego poszczególnych źródeł, tj. zbóż, warzywa i owoców.

Po porównaniu grup z najwyższym i najniższym spożyciem błonnika ryzyko depresji okazało się zmniejszone:

  • w grupie spożywającej duże ilości błonnika ogółem: o 40 proc.
  • w grupie spożywającej duże ilości błonnika ze zbóż: o 10 proc.
  • w grupie spożywającej duże ilości błonnika z warzyw: o 40 proc.
  • w grupie spożywającej duże ilości błonnika z owoców: o 35 proc.

Naukowcy zauważają, że ryzyko korelowało z ilością „poszczególnych błonników” w sposób liniowy, co wraz z informacją, jak silnie na nastrój działa całkowita ilość błonnika może tłumaczyć stosunkowo niewielki wpływ błonnika ze zbóż: być może osoby, których źródło błonnika to głównie zboża (czyli pieczywo) zjadają go po prostu zbyt mało (bo jednocześnie ograniczają ilość zjadanego pieczywa).

Komentarz

Błonnik, błonnik i jeszcze raz błonnik. Jeśli jesz zdrowo, dużo owoców i warzyw – zapewniasz sobie lepszy nastrój. Jeśli nie jesteś w stanie się przekonać do zdrowej diety, bo nie wytrzymujesz bez mięsa, frytek itd. – przynajmniej suplementuj błonnik. I włącz warzywa i owoce, które najbardziej lubisz – najlepiej do każdego posiłku, najlepiej 5 razy dziennie.

Źródło

Nutrition. 2018 Mar 21;54:48-53. Exploration of the association between dietary fiber intake and depressive symptoms in adults. Xu H

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s