Witamina D i wysiłek fizyczny poprawiają zdrowie seniorów

Zarówno ćwiczenia fizyczne, jak i suplementacja witaminy D niezależnie poprawiają sprawność i zwiększają masę mięśniową samodzielnie żyjących osób w starszym wieku, a ich połączenie może mieć jeszcze lepsze skutki – piszą naukowcy z uniwersytetów medycznych w mieście Niigata (Japonia).

W badaniu, które przyniosło takie wnioski, uczestniczyło prawie 150 osób powyżej 60 roku życia, z których żadna nie brała leków na osteoporozę (co pozwala się domyślać, że włączano osoby, które tej choroby nie miały). Obserwacja trwała 24 tygodni. Badanych podzielono na trzy grupy: w jednej stosowano suplementację witaminy D (1000 j. dziennie), w drugiej zalecano ćwiczenia fizyczne, a w trzeciej stosowano obie te interwencje. Ćwiczenia obejmowały trzy codzienne zestawy stania na jednej nodze oraz 5-6 przysiadów. Co 2 tygodnie zespół badawczy kontaktował się z podopiecznymi w celu motywowania ich do ćwiczeń lub suplementacji. Po 24 tygodniach oceniono siłę mięśniową kończyn dolnych, sprawność fizyczną, stężenie witaminy D we krwi oraz samopoczucie uczestników badania.

We wszystkich grupach doszło do poprawy funkcjonowania fizycznego, przy czym  w grupach suplementujących witaminę D siła mięśni poprawiła się w podobnym stopniu co w grupie wykonującej codzienne ćwiczenia. Suplementacja doprowadziła natomiast do wzrostu stężenia witaminy D we krwi z 28 do 47 ng/ml.

Źródło

J Orthop Sci. 2018 Apr 25. The impact of exercise and vitamin D supplementation on physical function in community-dwelling elderly individuals: A randomized trial. Aoki K, Sakuma M, Endo N.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s