Suplementy pomagające w sporcie

Amerykańscy naukowcy z trzech ośrodków akademickich zajmujący się żywieniem,  zdrowiem i wysiłkiem fizycznym stworzyli opracowanie naukowe, w którym podsumowują znaczenie niektórych suplementów diety w sporcie. Zwracają przy tym uwagę, że suplement nie musi koniecznie poprawiać wyników, by był przydatny sportowcom – może np. poprawiać regenerację lub ułatwiać adaptację do intensywnych treningów, albo ułatwiać gojenie się niewielkich uszkodzeń czy poprawiać funkcje poznawcze. 

Do najważniejszych suplementów zaliczyli:

  • witaminę D, jako niezbędny element diety dla wytrzymałości kości i mięśni oraz sprawnie funkcjonującego układu odpornościowego;
  • nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które mogą m.in. ułatwiać leczenie mikrouszkodzeń mózgu;
  • probiotyki, które zmniejszają częstość i ciężkość infekcji górnych dróg oddechowych, co może pośrednio wpływać na wydolność fizyczną;
  • wstępne badania mówią o żelatynie i kolagenie jako wsparciu dla tkanki łącznej;
  • substancje o działaniu przeciwzapalnym, np. kurkumina lub sok z wiśni, mogą łagodzić bóle mięśniowe.

 

Autorzy podkreślają, że suplementy te mogą pomagać sportowcom w treningach i skuteczniej współzawodniczyć ze sobą.

Źródło

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2018 Jan 18:1-33. Dietary Supplements for Health, Adaptation, and Recovery in Athletes. Rawson ES, Miles MP, Larson-Meyer DE.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s