Różne tworzono teorie, jak się skutecznie odchudzić, mniej lub bardziej naukowe. Od kilku lat coraz większym zainteresowaniem cieszy się hipoteza, że kluczem jest likwidacja dysbiozy, czyli nieprawidłowego składu mikroflory jelitowej. Niedawno opublikowane badanie kliniczne z suplementacją synbiotyków wydaje się to potwierdzać. 

Wedle wspomnianej hipotezy za nadmierne spożycie kalorii mogą odpowiadać po części drobnocząsteczkowe związki chemiczne wydzielane przez pewne bakterie jelitowe, które po przedostaniu się do krwi docierają do różnych tkanek (np. mózgu, tkanki tłuszczowej, wątroby) i tam aktywują procesy odpowiedzialne za magazynowanie energii. Zgodnie z tą teorią wyrównanie zaburzeń w mikroflorze jelitowej za pomocą suplementacji probiotyków (dobroczynnych szczepów mikroorganizmów) i prebiotyków (substancji odżywczych dla tychże bakterii) może wspomóc odchudzanie (i nawet, jak zobaczymy, przynieść korzystne efekty w zupełnie innym kontekście).

Z powodów praktycznych prebiotyk z probiotykiem często łączy się w jednej kapsułce. I takie połączenie, nazywane synbiotykiem, sprawdzono w przedstawianym badaniu. Uczestnikami było 60 osób z nadwagą lub otyłością, które podzielono na dwie grupy: jedna przez 8 tygodni otrzymywała placebo, druga synbiotyk zawierający szczepy Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidum oraz inulinę (prebiotyk). Gdy sprawdzono różnice między tymi grupami po zakończeniu badania, okazało się, że ci, którzy otrzymywali synbiotyk, mieli:

  • mniejszą masę ciała;
  • mniejsze stężenie cholesterolu, w tym frakcji LDL;
  • mniejsze stężenia triglicerydów;
  • a także mniejsze nasilenie lęku, odczuwanego stresu i depresji!

Wpływ synbiotyków na psychikę nie jest niczym nowym – jest wykazywany w niejednym badaniu klinicznym, szczepy Lactobacillus i Bifidobacterium doczekały się nawet miana psychobiotyków – czyli mikroorganizmów, które po suplementacji wpływają na stan psychiczny. Warto zwrócić uwagę, że efekty nie następują szybko – trzeba się liczyć z tym, że zauważalne stać się mogą dopiero po kilku miesiącach. Dobrze by też było, o ile ktoś decyduje się na regularne stosowanie probiotyków, by były one tylko jednym z elementów zdrowego stylu życia, a nie wyłącznym sposobem na utratę wagi. Zmiana diety na pełną warzyw i ubogą w mięso oraz przetworzoną żywność plus regularny wysiłek fizyczny są absolutną podstawą odchudzania!

Na podstawie

Complement Ther Med. 2019 Dec;47:102216. Clinical and psychological responses to synbiotic supplementation in obese or overweight adults: A randomized clinical trial. Hadi A, Sepandi M, Marx W, Moradi S, Parastouei K.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s