Nie tylko zawodowcy odnoszą korzyści z witaminy C. Wzmacnianie układu antyoksydacyjnego i korzystne skutki takiego działania można obserwować też u osób uprawiających sport rekreacyjnie. 

Forsowny wysiłek fizyczny wiąże się na poziomie komórkowym z generacją wolnych rodników, które są co prawda neutralizowane przez naturalne mechanizmy obronne, jednak czy wystarczająco? Nadmiar jednych i niedobór drugich wiąże się z mikrouszkodzeniami mięśni, stąd m.in. sportowcy chętnie wykorzystują witaminę C – naturalny antyoksydant niezagrażający oskarżeniami o doping.

Okazuje się, że taka nierównowaga między wolnymi rodnikami a antyoksydantami dotyczy też osób uprawiających sport rekreacyjnie. Nawet młodych. W badaniu, w którym uczestniczyli młodzi mężczyźni, angażujący się w wyczerpującą aktywność fizyczną 2-3 razy w tygodniu, witamina C podawana w dawce 500 mg przez 90 dni okazała się zmniejszać parametry zapalne (CRP), markery uszkodzenia mięśni (AST, aminotransferaza asparaginianiowa, CK, kinaza kreatynowa, LDH, dehydrogenaza mleczanowa), a także markery uszkodzenia błon lipidowych (jak rakotwórczy malynolodialdehyd). Zmniejszyły się także stężenia kwasu moczowego (produkt metabolizmu kwasów nukleinowych) i mocznika.

Autorzy interpretują te wyniki jako poparcie idei suplementacji witaminy C w celu ochrony przed uszkodzeniami mięśni wywoływanymi przez wyczerpujący wysiłek.

Źródło

Open Access Maced J Med Sci. 2018 Sep 11;6(9):1594-1598. Protective Role of Vitamin C Intake on Muscle Damage in Male Adolescents Performing Strenuous Physical Activity. Gabrial SGN, Shakib MR, Gabrial GN.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s