Polscy naukowcy z Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu oraz Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku sprawdzili, że na poziom homocysteiny we krwi u starszych kobiet znakomicie wpływa połączenie aktywności fizycznej z suplementacją witaminy D. 

W badaniu wzięły udział 94 kobiety, które podzielono na trzy grupy:

  • jednej zalecono nordic walking i suplementację witaminy D (28 tys. j. tygodniowo);
  • w drugiej stosowano wyłącznie suplementację witaminy D;
  • trzecia stanowiła grupę kontrolną.

Uczestniczki obserwowano przez 3 miesiące. Przed rozpoczęciem badania, po godzinie treningu oraz pod koniec obserwacji przeprowadzono badania biochemiczne krwi.

Wyniki są interesujące: już po godzinie pierwszego treningu zmienił się profil biochemiczny aminokwasów – odnotowano zmniejszenie stężenia homocysteiny, przy czym spadek ten był szczególnie wyraźny u kobiet z wyjściowo podwyższonym stężeniem tego związku. Spadkowi temu towarzyszyła zmiana stężenia cysteiny i wzrost metioniny (prawdopodobnie wysiłek przyspiesza przemiany homocysteiny do metioniny). Po trzech miesiącach uprawiania nordic walkingu w połączeniu z suplementacją witaminy D natomiast stwierdzono istotne zmniejszenie poziomów homocysteiny oraz ferrytyny i glukozy we krwi.

Ferrytyna jest wewnątrzkomórkowym białkiem gromadzącym żelazo i w związku z tym wykorzystywana jest jako wskaźnik ilości zasobów żelaza w organizmie. U starszych osób wzrost jej stężenia we krwi często towarzyszy przewlekłym stanom zapalnym lub nowotworom, a także zwiększonemu poziomowi homocysteiny. Z kolei homocysteina uważana jest za czynnik ryzyka chorób układu krążenia, a także demencji i choroby Parkinsona. Badanie polskich naukowców wskazuje, że metabolizm obu tych związków może być zależny od siebie, zależny od tlących się stanów zapalnych i że można nań wpływać za pomocą regularnego wysiłku fizycznego z dodatkiem witaminy D. To co jest ważne, to konieczność rozszerzenia przyszłych badań o wpływ diety w połączeniu z wysiłkiem oraz witaminą D na zachowanie się homocysteiny.

Nie powinna też umknąć informacja wynikająca z tego badania i wcześniejszych obserwacji, że do obniżenia homocysteiny konieczny jest trening ORAZ suplementacja witaminy D, nie każde z osobna.

Źródło

Int J Environ Res Public Health. 2018 Sep 20;15(10). Vitamin D Supplementation and Nordic Walking Training Decreases Serum Homocysteine and Ferritin in Elderly Women. Walentukiewicz A, Lysak-Radomska A, Jaworska J, Prusik K, Prusik K, Kortas JA, Lipiński M, Babinska A, Antosiewicz J, Ziemann E

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s