Zwiększenie ilości błonnika w diecie, zwłaszcza bogatego we fruktany i oligosacharydy, prowadzi do wzrostu ilości dobroczynnych bakterii jelitowych z rodzaju Bifidobacterium oraz Lactobacillus. Nowa metaanaliza wskazuje, że błonnik przyczynia się też do zwiększonej produkcji (przez florę jelitową właśnie) kwasu masłowego, który pełni rolę chroniącą nas przed rozwojem raka jelita grubego. 

Dysbioza, czyli zaburzenie składu flory jelitowej na korzyść niepożądanych bakterii wiązana jest z coraz liczniejszymi chorobami, które mogą się ujawniać nawet po wielu latach jej trwania. Skład posiłków dość mocno kształtuje naszą florę jelitową, a błonnik wspiera bakterie, które wykorzystują go jako źródło energii i jednocześnie tworzą zeń związki o korzystnym działaniu zdrowotnym, m.in. krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, i wśród nich kwas masłowy.

Z najnowszej metaanalizy 64 badań z udziałem przeszło 2000 osób wynika, że dodanie błonnika do diety zwiększało przewagę akurat tych bakterii, które od lat wiąże się z korzystnym wpływem zdrowotnym, czyli Bifidobacterium spp. oraz Lactobacillus spp. Te szczepy są często wykorzystywane jako probiotyki i z licznych badań wynika, że ich uzupełnianie pozwala odbudować prawidłowy „zestaw” bakterii w jelitach, co potrafi przełożyć na redukcję objawów licznych chorób, zwłaszcza rozwijających się na tle przewlekłego stanu zapalnego. Szczegółowa analiza ujawniła ponadto, że najlepiej spośród różnych rodzajów błonnika działały pod tym względem fruktany i oligosacharydy. Błonnik nie powodował przy tym pojawienia się bakterii nowych ani likwidacji starych – doprowadzał natomiast do uzyskania przewagi przez pożądane z punktu widzenia zdrowia bifidobakterie i pałeczki kwasu mlekowego.

Źródło

Am J Clin Nutr. 2018 Jun 1;107(6):965-983. Dietary fiber intervention on gut microbiota composition in healthy adults: a systematic review and meta-analysis. So D, Whelan K, Rossi M, Morrison M, Holtmann G, Kelly JT, Shanahan ER, Staudacher HM4, Campbell KL.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s