Jabłka pomogą w odchudzaniu

Jest takie angielskie powiedzenie: jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie („an apple a day keeps the doctor away”).  I nawet jeśli jest w nim sporo przesady, to samo w sobie świadczy o tym, iż wiedza o zdrowotnym wpływie owoców nie jest bynajmniej wymysłem naszych czasów. Tym razem naukowcy postanowili podsumować, co wiemy o działaniu odchudzającym jabłek. 

Autorzy cytowanej pracy wskazują, że jabłka są bogatym źródłem polifenoli, błonnika, karotenoidów i innych składników odżywczych. Już same polifenole mają wielokierunkowe działania na poziomie czysto molekularnym:

  • usuwają wolne rodniki;
  • regulują aktywność genów;
  • wpływają na aktywność szlaków komunikacyjnych w komórce – zwłaszcza w komórkach tkanki tłuszczowej.

Wszystkie te działania mają potencjał we wspomaganiu odchudzania, mogą bowiem wpływać na metabolizm tkanki tłuszczowej.

Autorzy przejrzeli dostępne prace naukowe oceniające związek między spożyciem jabłek a utratą wagi, i znaleźli prace prowadzone zarówno na zwierzętach, jak i z udziałem ludzi. W przypadku szczurów karmienie ich jabłkami (oczywiście nie wyłącznie) niezmiennie prowadziło do utraty masy ciała w okresie od ok. miesiąca do pół roku. W badaniach otyłych ludzi zalecano im surowe jabłka lub nawet sok jabłkowy i odnotowywano utratę masy ciała w okresie 4-12 tygodni.

Komentarz na temat jabłek i odchudzania

To podsumowanie aktualnego stanu wiedzy na temat autorstwa naukowców z Iranu i Kanady jest samo w sobie znakomitym komentarzem do pytania, które często otrzymuję: czy dobre jest połączenie błonnika ze zbóż czy babki płesznik z błonnikiem czy innymi częściami jabłek. Jak widać – bardzo dobre! Do szczęścia jeszcze tylko dodatek cynamonu – będzie to genialne połączenie z uwagi na silny, jak na substancje pochodzenia naturalnego, efekt metaboliczny cynamonu, wspierający przetwarzanie tłuszczów i poprawiający gospodarkę lipidową (i nie tylko ją).

Źródło

J Am Coll Nutr. 2018 Apr 9:1-13. Weight Loss Associated With Consumption of Apples: A Review. Asgary S, Rastqar A, Keshvari M.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s