Soja chroni przed cukrzycą…

…tylko trzeba ją jeść zamiast innych produktów, a nie obok. 

Najnowsza metaanaliza wszystkich badań opublikowanych przed początkiem 2017 r. wskazuje, że ci, którzy spożywają dużo produktów sojowych, mają mniejsze ryzyko cukrzycy typu 2.

Ogólna obserwacja mówi, że duże spożycie produktów sojowych zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 o ok. 20 proc. Wyraźna też jest zależność mówiąca, że wraz ze spożyciem białka sojowego dostarczamy do organizmu izoflawonów sojowych, czyli związków o wielorakim korzystnym działaniu zdrowotnym – i być może ma to pewien związek ze zmniejszeniem zachorowań na cukrzycę. Są i grupy, u których soja jest korzystna szczególnie – są to obok Azjatów zwłaszcza kobiety (zmniejszenie ryzyka o 35 proc.).

Autorzy zwracają uwagę, że potrzeba badań, aby ustalić szczegółowy mechanizm protekcji oraz optymalną dawkę produktów sojowych mających najlepiej chronić przed cukrzycą.

Źródło

Diabetes Res Clin Pract. 2018 Feb 2;137:190-199. Soy and the risk of type 2 diabetes mellitus: A systematic review and meta-analysis of observational studies. Li W, Ruan W, Peng Y, Wang D.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s