Na nadwagę: substancje zmieniające aktywność tkanki tłuszczowej

Amerykańscy naukowcy podsumowali, jakie naturalne substancje mają zdolność modulowania metabolizmu tkanki tłuszczowej i przywracania równowagi między czynnikami promującymi i wygaszającymi zapalenie. 

Otyłość wiąże się nie tylko z przerostem tkanki tłuszczowej, ale i z zaburzeniami hormonalnymi w jej obrębie, co prowadzi do tlącej się stale reakcji zapalnej – zarówno miejscowej, jak i ogólnoustrojowej. Ten stan zapalny jest czynnikiem ryzyka oporności tkanek na insulinę i cukrzycy.

Do najważniejszych substancji o korzystnym wpływie metabolicznym zaliczono:

  • imbir – który to zwiększa spalanie lipidów komórkowych, zmniejsza zdolność tkanki tłuszczowej do magazynowania tłuszczu i hamuje rozwój zapalenia;
  • kurkumę (jw.);
  • czosnek – którego komponent allicyna zmniejsza nadwagę, hamuje reakcje zapalne i zwiększa wydatkowanie energii na poziomie komórkowym;
  • soję – której izoflawony zmniejszają odkładanie tłuszczu w komórkach i przyspieszają ich usuwanie;
  • czerwone winogrona i jagody borówki – bogate w resweratrol i antocyjaniny, które oprócz działania przeciwzapalnego mają zdolność poprawy wrażliwości tkanek na insulinę i poprawy profilu lipidowego krwi;
  • nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które również mają działanie przeciwzapalne i ponadto hamują tworzenie się tkanki tłuszczowej, poprawiają metabolizm glukozy i zwiększają wydatkowanie energii w mięśniach.

Komentarz

Jako dodatek do wyników tego badania warto sobie uświadomić, że

  • wymienione składniki nie zapewniają magicznego schudnięcia, a jedynie wspomagają odchudzanie;
  • powinny być stałym składnikiem diety osoby, która pragnie schudnąć (jednorazowe akcje nic nie dadzą);
  • głównym działającym odchudzająco procesem jest ograniczenie kalorii w diecie – więc utrzymanie dotychczasowych tradycji jedzenia, zwłaszcza śmieciowego lub tłustego, z dodaniem omega-3 czy czosnku, nawet w postaci codziennych suplementów, nie przyniesie oczekiwanego spadku wagi;
  • skuteczne odchudzanie to zmiana diety i ew. dodatkowo wspomagająco suplementacja spalaczy tłuszczu, pochłaniaczy cukrów, błonnika i substancji przeciwzapalnych, jak te wymienione w artykule – A NIE ZAMIAST!

Źródło

Prev Nutr Food Sci. 2017 Dec;22(4):251-262. Anti-Inflammatory and Anti-Obesity Properties of Food Bioactive Components: Effects on Adipose Tissue. Jayarathne S, Koboziev I, Park OH, Oldewage-Theron W, Shen CL, Moustaid-Moussa N.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s