Suplementacja witaminy D w większej niż standardowa dawce ujawniła swój wpływ na rozwój psychiki dzieci w badaniu naukowców z Finlandii, Norwegii i Szwecji.
Celem było porównanie wpływu witaminy D suplementowanej w pierwszych dwóch latach życia, w dwóch różnych dawkach, na rozwój dzieci w wieku 6-8 lat. W całym badaniu w pełni uczestniczyło 346 dzieci. Części (169) podawano w pierwszych dwóch latach życia 1200 j. witaminy D, części (177) 400 j.
Podstawową różnicą neuropsychologiczną między tymi grupami po kilku latach okazała się częstość internalizacji problemów: w grupie z większą dawką witaminy D stwierdzono je u 10 osób (5,6%), natomiast przy mniejszej dawce – u 20 (ok. 12%). Różnica szans na internalizację problemów między grupami (60%) okazała się istotna statystycznie nawet po uwzględnieniu stanu cywilnego rodziców i objawów depresyjnych u matki w okresie okołoporodowym.
W psychologii pojęcie „internalizacja problemów” odnosi się do procesu, w którym jednostka traktuje kierowane spoza niej problemy, oceny lub wartości jako własne. Jest to mechanizm psychologiczny, w którym zewnętrzne wpływy, np. opinie innych osób, społeczne normy, oczekiwania czy konflikty, są „wchłaniane” i stają się częścią osobowości jednostki.
Internalizacja problemów może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. W negatywnym aspekcie internalizacja problemów może prowadzić do wewnętrznego konfliktu i zgubnego wpływu na zdrowie psychiczne. Jeśli jednostka wewnętrznie przyjmuje negatywne opinie, krytykę lub traumę, może to prowadzić do obniżonego poczucia własnej wartości, poczucia winy, lęku lub depresji i in.
Niskie zaopatrzenie w witaminę D już w okresie ciąży wiąże się ze zwiększonym ryzykiem autyzmu, ADHD lub obniżenia nastroju u dzieci. Wyniki tego badania sugerują, że odpowiednia (wyższa od standardowej) dawka witaminy D podawana tuż po urodzeniu przez dłuższy czas jest w stanie częściowo odwracać negatywne skutki niedoboru witaminy D w okresie ciąży i być może zapobiega pewnym problemom natury psychicznej.
Wyniki wymagają rozważnej oceny i są trudne do bezpośredniego przełożenia klinicznego. Duże dawki witaminy D wydają się mniej korzystne niż małe w aspekcie np. alergii czy tempa wzrostu. Z drugiej strony, we wcześniejszych badaniach nie odnotowano korzystnego wpływu dużej dawki witaminy D na rozwój neuropsychologiczny przed ukończeniem 2 r.ż. Ten ujawnił się dopiero w tej pracy, po kolejnych 4-6 latach. Konieczne są dalsze badania mające wyjaśnić znaczenie kliniczne suplementacji witaminy D stosowanej u dzieci w różnych dawkach i przez różnie długi czas.
Na podstawie
Sandboge S, Räikkönen K, Lahti-Pulkkinen M, Hauta-Alus H, Holmlund-Suila E, Girchenko P, Kajantie E, Mäkitie O, Andersson S, Heinonen K. Effect of Vitamin D3 Supplementation in the First 2 Years of Life on Psychiatric Symptoms at Ages 6 to 8 Years: A Randomized Clinical Trial. JAMA Netw Open. 2023 May 1;6(5):e2314319. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2023.14319. PMID: 37204794; PMCID: PMC10199342.
Odkryj więcej z integmed.pl
Zapisz się, aby otrzymywać najnowsze wpisy na swój adres e-mail.

