Organiczne związki siarki obecne w czosnku mają różnorakie działanie biologiczne, które wiążą się z licznymi korzyściami zdrowotnymi – podsumowują aktualną wiedzę naukowcy z Argentyny na łamach czasopisma dla lekarzy poświęconego zasadom leczenia nadciśnienia tętniczego. 

W pracy swojej wskazują zarówno na to, co o czosnku wiemy z badań przedklinicznych i klinicznych, ale również na wciąż wiele niewiadomych,  którymi świat naukowy będzie się mierzył.

Czosnek zawiera wiele związków siarki, z których najlepiej przebadana jest alicyna. Jest ich jednak co najmniej kilka, o ile nie kilkadziesiąt – uważa się, że to właśnie związki siarki odpowiadają za unikatowe właściwości zdrowotne. A do tych należą:

  • działanie przeciwzapalne, wyrażające się zwłaszcza wygaszaniem tlącego się stanu zapalnego, który odpowiada za rozwój miażdżycy;
  • zapobieganie indukcji zapalenia w naczyniach krwionośnych pod wpływem toksyn bakteryjnych, zwłaszcza lipopolisacharydu;
  • indukcja spalania tłuszczów i zahamowanie ich odkładania w tkance tłuszczowej, a co za tym idzie – redukcja obwodu w pasie;
  • ochrona wątroby przed stłuszczeniem;
  • poprawa metabolizmu tłuszczów i glukozy;
  • zapobieganie uszkodzeniom mitochondriów, a więc stresowi oksydacyjnemu i przedwczesnej śmierci komórek, zwłaszcza w układzie nerwowym;
  • poprawa czynności śródbłonka;
  • poprawa elastyczności ściany tętnic (to, jak i poprzednie zjawisko może odpowiadać za redukcję ciśnienia tętniczego obserwowaną w badaniach klinicznych z suplementacją czosnku);
  • zapobieganie postępowi miażdżycy.

Brakuje natomiast wiedzy o tym, jak zachowują się poszczególne związki czosnku po tym, jak trafią do naszego przewodu pokarmowego: jak szybko są wchłaniane do krwi, gdzie się gromadzą, jak długo się tam utrzymują, a może działają miejscowo, na florę bakteryjną? Co więcej, na rynku jest wiele postaci czosnku, nawet jeśli wziąć pod uwagę tylko suplementy (np. czosnek liofilizowany, suchy ekstrakt, ekstrakt postarzany, olej czosnkowy, izolowana alicyna) i nie ma pewności, czy wszystkie działają tak samo (i jeszcze – czym się różnią od surowego czosnku).

Biorąc pod uwagę znaczenie czosnku dla ludzkiego zdrowia oraz atrakcyjność jego suplementacji (bo z oczywistych przyczyn mało kto jest w stanie codziennie zjeść co kilka godzin surowy ząbek), wielka jest potrzeba wyjaśnienia wszelkich pytań, aby ustalić optymalną postać i dawkę suplementacji – oraz wskazać, jak ją dobierać w zależności od potrzeb. Na razie warto się więc zapoznawać z zaleceniami producentów nutraceutyków.

Na podstawie

Curr Hypertens Rep. 2020 Jan 10;22(1):6. Effect of Garlic’s Active Constituents in Inflammation, Obesity and Cardiovascular Disease. Quesada I, de Paola M, Torres-Palazzolo , Camargo A, Ferder L, Manucha W, Castro C.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s