Naukowcy z University of Massachusetts Medical School (USA) sprawdzili, jak na odchudzanie wpływa zwiększona podaż dwóch prostych makroskładników diety: błonnika i białka. Wpływa świetnie! 

Działanie odchudzające takiego zestawienia wymaga tylko długiego czasu i regularnego wsparcia dietetyka. Sprawdzono to w badaniu z udziałem 15 otyłych Amerykanów, którym zalecano w ramach diety odchudzającej zwiększone spożycie błonnika (35 g dziennie) oraz codzienne spożywanie białka w ilości 0,8 g/kg idealnej masy ciała. Badanie trwało 12 tygodni, ale w tym czasie każdy z uczestników co 2 tygodnie odbywał wizytę u dietetyka i miał możliwość omówienia swojej diety i jej ewentualnej korekcji.

Tylko jednej osobie nie udało się przejść całego kursu, a jedna odbyła pięć sesji z dietetykiem zamiast sześciu. Po 12 tygodniach aż 93 proc. badanych uznało dietę za akceptowalną i 92 proc. przyznało, że nie czuło głodu w trakcie jej stosowania. W stosunku do wcześniejszych nawyków żywieniowych uczestnicy zwiększyli ilość spożywanego błonnika o blisko 7 g dziennie, a białka o 5,7 g dziennie. Tym zmianom zaś – co najważniejsze – towarzyszyło zmniejszone spożycie kalorii (o przeszło 260 kcal dziennie!) oraz spadek wagi o średnio 2,2%.

Komentarz

To, na co warto zwrócić uwagę, to że omawiana interwencja – zwiększona ilość błonnika i białka – nie wymagała żadnych wyrzeczeń ze strony badanych. Mogli jeść, co chcieli, a mimo to spożywali istotnie mniej kalorii. Z jednej strony – wydawałoby się, dieta-cud. Z drugiej – wymaga żelaznego trzymania się błonnika i białka, w czym niewątpliwie pomagały regularne porady dietetyka. I czasu. Dużo czasu. Jeśli ktoś chce zobaczyć efekty szybciej – bez aktywności fizycznej i ograniczenia (przede wszystkim niezdrowych tłuszczów, fast foodów, alkoholu i tłustego mięsa) raczej się nie obędzie.

Źródło

Nutrition. 2018 Mar 22;54:12-18. A nonrestrictive, weight loss diet focused on fiber and lean protein increase. Zhang L, Pagoto S, Olendzki B, Persuitte G, Churchill L, Oleski J, Ma Y.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s