Naukowcy z University of Massachusetts Medical School (USA) sprawdzili, jak na odchudzanie wpływa zwiększona podaż dwóch prostych makroskładników diety: błonnika i białka. Wpływa świetnie! 

Działanie odchudzające takiego zestawienia wymaga tylko długiego czasu i regularnego wsparcia dietetyka. Sprawdzono to w badaniu z udziałem 15 otyłych Amerykanów, którym zalecano w ramach diety odchudzającej zwiększone spożycie błonnika (35 g dziennie) oraz codzienne spożywanie białka w ilości 0,8 g/kg idealnej masy ciała. Badanie trwało 12 tygodni, ale w tym czasie każdy z uczestników co 2 tygodnie odbywał wizytę u dietetyka i miał możliwość omówienia swojej diety i jej ewentualnej korekcji.

Tylko jednej osobie nie udało się przejść całego kursu, a jedna odbyła pięć sesji z dietetykiem zamiast sześciu. Po 12 tygodniach aż 93 proc. badanych uznało dietę za akceptowalną i 92 proc. przyznało, że nie czuło głodu w trakcie jej stosowania. W stosunku do wcześniejszych nawyków żywieniowych uczestnicy zwiększyli ilość spożywanego błonnika o blisko 7 g dziennie, a białka o 5,7 g dziennie. Tym zmianom zaś – co najważniejsze – towarzyszyło zmniejszone spożycie kalorii (o przeszło 260 kcal dziennie!) oraz spadek wagi o średnio 2,2%.

Komentarz

To, na co warto zwrócić uwagę, to że omawiana interwencja – zwiększona ilość błonnika i białka – nie wymagała żadnych wyrzeczeń ze strony badanych. Mogli jeść, co chcieli, a mimo to spożywali istotnie mniej kalorii. Z jednej strony – wydawałoby się, dieta-cud. Z drugiej – wymaga żelaznego trzymania się błonnika i białka, w czym niewątpliwie pomagały regularne porady dietetyka. I czasu. Dużo czasu. Jeśli ktoś chce zobaczyć efekty szybciej – bez aktywności fizycznej i ograniczenia (przede wszystkim niezdrowych tłuszczów, fast foodów, alkoholu i tłustego mięsa) raczej się nie obędzie.

Źródło

Nutrition. 2018 Mar 22;54:12-18. A nonrestrictive, weight loss diet focused on fiber and lean protein increase. Zhang L, Pagoto S, Olendzki B, Persuitte G, Churchill L, Oleski J, Ma Y.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s