Który błonnik najlepszy?

Marc McRae z National University of Health Sciences (USA) przeprowadził i podsumował przegląd metaanaliz dotyczących wykorzystania błonnika i jego wpływu na cukrzycę typu 2.

Autorowi udało się uzyskać odpowiedź, jaki rodzaj błonnika jest pod tym względem optymalny. Analizowane metaanalizy pochodziły z ostatnich 37 lat.

To, co jako pierwsze rzuca się w oczy, to że duże spożycie błonnika niezależnie od jego pochodzenia istotnie zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 (można też podejść odwrotnie – że małe spożycie to ryzyko zwiększa), o kilkanaście proc. Wśród różnych rodzajów błonnika najlepszy pod względem zapobiegania cukrzycy okazał się ten pochodzący ze zbóż (spadek ryzyka o nawet 33 proc.). Natomiast już u osób z rozpoznaną cukrzycą korzystna okazała się suplementacja β-glukanu lub babki płesznik – za ich pomocą uzyskiwano niewielką, ale istotną redukcję stężeń glukozy na czczo, jak i poziomów hemoglobiny glikowanej (parametr świadczący o wyrównaniu cukrzycy w ostatnich 3 miesiącach).

Źródło

J Chiropr Med. 2018 Mar;17(1):44-53. Dietary Fiber Intake and Type 2 Diabetes Mellitus: An Umbrella Review of Meta-analyses. McRae MP

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s