Które białko lepsze: roślinne czy zwierzęce?

Nie ma znaczenia, czy spożywamy białko sojowe, czy zwierzęce, przynajmniej z punktu widzenia zdrowia kości – obwieścili amerykańscy naukowcy skupieni wokół National Osteoporosis Foundation (globalnej instytucji zajmującej się tworzeniem standardów postępowania w osteoporozie i badaniami nad tą chorobą). 

Naukowcy przeprowadzili metaanalizę wszystkich dostępnych badań oceniających związek między spożyciem białka (roślinnego i zwierzęcego) a parametrami wytrzymałości kości u zdrowych dorosłych. Do ocenianych zmiennych zaliczały się:

  • gęstość kości uśredniona dla całego ciała;
  • gęstość kości w obrębie biodra;
  • gęstość kości w obrębie odcinka lędźwiowego kręgosłupa;
  • gęstość kości udowej;
  • markery resorpcji i budowy kości.

Wśród analizowanych prac znalazło się siedem badań  z udziałem 633 kobiet w okresie okołomenopauzalnym lub po menopauzie, oceniających wpływ białka sojowego (bogatego w izoflawony) oraz białka zwierzęcego. Różnice w oddziaływaniu między tymi białkami na kości były bliskie zeru.

Jak podsumowują autorzy, nie można obecnie mówić o przewadze któregokolwiek z tych źródeł białek – być może temat wróci w przyszłych badaniach, w różnych wyselekcjonowanych populacjach. Póki co trzeba przyjąć, że oba źródła białka są równoważne.

Źródło

PLoS One. 2018 Feb 23;13(2):e0192459. Animal versus plant protein and adult bone health: A systematic review and meta-analysis from the National Osteoporosis Foundation. Shams-White MM, Chung M, Fu Z, Insogna KL, Karlsen MC, LeBoff MS, Shapses SA, Sackey J, Shi J, Wallace TC, Weaver CM.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s