Zdrowy tryb życia nie gwarantuje niedoboru mikroelementów w diecie. Kobiety powinny pamiętać, że muszą dostarczać właściwych ilości wapnia i witaminy D – a z tym jest w Polsce kiepsko, nawet w gronie tych, które regularnie uprawiają sport (a mogłoby się wydawać, że takie osoby są świadome konieczności zbilansowanej diety i mają wiedzę o suplementacji). Nic z tego!

Polscy naukowcy z SGGW w Warszawie ocenili spożycie wapnia i witaminy przez blisko 600 Polek regularnie (co najmniej 2 razy w tygodniu) uprawiających sport. Za minimalne akceptowalne spożycie badacze uznali 800 mg dziennie dla wapnia i 15 μg dziennie dla witaminy D (odpowiednik zaledwie 600 j. cholekalcyferolu). W tej normie zmieściło się tylko kilka procent (!!!) badanych:

  • 92% nie dostarczało minimalnej dawki wapnia w codziennej diecie
  • 97,3% nie dostarczało w diecie minimalnej dawki witaminy D.

Tylko 13% badanych stosowało suplementację wapnia (i według badaczy w blisko 9 przypadkach na 10 była ona w tej grupie konieczna), natomiast nieco więcej niż połowa – suplementację witaminy D (ta z kolei była wskazana u znakomitej większości, ok. 97,5%!). Po uwzględnieniu suplementacji wskaźniki nieco drgnęły, ale niedobór nadal utrzymywał się na dość wysokim poziomie: 87,5% kobiet przyjmowało za mało wapnia, 42% za mało witaminy D. Nawet jednak suplementacja wapnia nie powodowała osiągnięcia jego odpowiednich ilości, przeszło połowa pań suplementowała bowiem wapń w zbyt małej dawce.

Długotrwały niedobór wapnia i witaminy D z pewnością może przekładać się na zdrowie – nie tylko zresztą układu kostnego. Jeśli nie spożywamy odpowiednio dużych ilości nabiału, będziemy narażeni na niedobór wapnia. Jeśli nie suplementujemy witaminy D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym – także. Warto o tym pamiętać, jak również o tym, że dawkowanie suplementów jest ściśle określone – dobrze jest choćby sprawdzić zalecenia producenta, bo może okazać się, że jedna tabletka dziennie to zwyczajnie za mało…

Na podstawie

J Osteoporos. 2019 Nov 4;2019:9214926. The Assessment of the Supply of Calcium and Vitamin D in the Diet of Women Regularly Practicing Sport. Wrzosek M, Woźniak J, Kozioł-Kaczorek D, Włodarek D.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s