„Czy na pewno spożywamy wystarczające ilości magnezu?” – zastanawia się prof. Razzaque (patolog specjalizujący się w chorobach nerek, działaniu witaminy D i gospodarce wapniowo-fosforanowej, wykładowca ze szkół i uniwersytetów medycznych w Lake Erie i Bostonie w USA) na łamach pisma „Nutrients”. Odpowiedź brzmi: nie. 

Ekspert zwraca przede wszystkim uwagę lekarzy, że stężenie magnezu we krwi nie jest właściwym parametrem, który miałby odzwierciedlać zasoby magnezu w organizmie, a te są mniej więcej 300-krotnie większe niż ilość tego pierwiastka krążąca we krwi. Można zatem mieć poważny niedobór magnezu mimo prawidłowych wyników badań. Normę stężenia magnezu we krwi ustalono zresztą w 1974 r., odcinając skrajne wyniki uzyskane u zdrowych osób, a od tego czasu znacznie poszerzyła się wiedza o gospodarce mineralnej u ludzi.

Autor sugeruje, by lekarze w rozpoznawaniu niedoboru magnezu posługiwali się innymi wskaźnikami, np. stosunkiem stężenia magnezu do wapnia (powinien wynosić 0,4), zawartością magnezu w krwinkach czerwonych czy nawet włosach (i innymi metodami dostępnymi w warunkach raczej specjalistycznych).

Ciekawe jest zdanie, że w procesie obróbki żywności magnez jest tracony, więc nawet produkty w teorii bogate w magnez (banany, migdały i inne orzechy, nasiona i zboża, siemię lniane, brokuły i in.) niekoniecznie zapewniają jego optymalne spożycie. Na dodatek organizm nie jest prostym magazynem dostarczanych związków, tylko dynamicznym układem procesów biologicznych, co wiąże się z tym, że niektóre spożywane produkty (m.in. kawa, napoje gazowane, sól, cukry proste i alkohol) negatywnie wpływają na zasoby magnezu. Jak widać, nie zawsze wystarczy zwiększenie ilości magnezu w diecie – w pewnych sytuacjach konieczna może być dodatkowa suplementacja. Magnez dostępny jest w postaci różnych związków chemicznych (a nawet kosmetyków!), nie udowodniono jednak ponad wszelką wątpliwość, by któraś z tych form miała przewagę nad pozostałymi.

Czemu magnez jest ważny dla zdrowia?

Magnez pełni ważne funkcje w komórkach i uczestniczy w licznych procesach życiowych. Omówienie jego znaczenia przekracza ramy tego tekstu. Lepiej uzmysłowią zapewne znaczenie magnezu skutki zdrowotne związane z niedoborem tego minerału, a są to np.:

  • zaburzenia gospodarki węglowodanowej (magnez uczestniczy w transporcie glukozy do komórek i obserwuje się mniejsze ilości magnezu we krwi u chorych na cukrzycę);
  • zaburzenia mineralizacji kości (magnez współgra tu z witaminą D i uczestniczy w jej aktywacji, jest więc konieczny do prawidłowego działania witaminy D);
  • bóle głowy;
  • skurcze mięśniowe;
  • zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie, zawały i udary.

Niedobór magnezu ma, jak się szacuje, połowa Amerykanów.

Źródło

Nutrients. 2018 Dec 2;10(12). Magnesium: Are We Consuming Enough? Razzaque MS

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s