Suplementacja probiotyków może stać się ważną strategią nutraceutyczną pomagającą poprawić stan odżywienia – ogłosili amerykańscy naukowcy. Ich badanie dotyczy osób polegających głównie na białkach pochodzenia roślinnego.

Pogląd, że organizm trawi substancje pokarmowe i je wchłania, i jest w tym samowystarczalny, odszedł już do lamusa. Wiemy bowiem, że istotny udział w tym procesie ma nasza flora jelitowa. Od rodzaju bakterii w naszym przewodzie pokarmowym zależą losy spożytych składników, i vice versa – rodzaj pokarmów kształtuje skład flory jelitowej. Niekiedy rezultaty dociekań naukowców są zaskakujące – np. gdy odkryto, że bakterie metabolizują większość leków (co wiąże się z tym, że mogą je przekształcać do substancji działających słabiej, silniej lub nawet trwale je unieczyniać) albo że pewne rodzaje mikroorganizmów mogą fermentować cukry tak intensywnie, że aż prowadzić do upojenia alkoholowego po spożyciu słodyczy.

W cytowanej pracy zaobserwowano efekty suplementacji probiotyku złożonego z dwóch szczepów Lactobacillus paracasei na wchłanianie aminokwasów z białek roślinnych. Badacze sprawdzali, jak taka suplementacja na przestrzeni 2 tygodni wpłynie na wchłanianie aminokwasów z białka grochu. Wykryli, że u osób otrzymujących aktywny suplement istotnie zwiększone (o 16-26 proc.) były poposiłkowe stężenia metioniny, histydyny, waliny, leucyny, izoleuzycyny i tyrozyny (pierwsze pięć to aminokwasy egzogenne, czyli definiujące pełnowartościowość białka).

Trend w kierunku zdrowego żywienia, obejmujący coraz większą popularność diet wegetariańskich (lub z ograniczeniem mięsa), ma też swoje wyzwania – a jednym z nich jest odpowiednie zaopatrzenie w białko. Jak widać, stopień wykorzystania białek roślinnych można regulować, wpływając na kształt flory jelitowej. Największe obawy miały do tej pory osoby intensywnie trenujące czy budujące masę mięśniową – nie muszą aż tak bardzo martwić się o źródła aminokwasów rozgałęzionych, tych kluczowych dla mięśni. Kluczem jest dbanie o mikrobiom – i oczywiście o odpowiednio zbilansowaną dietę, bo źródła białka wegetarianie powinni mieć różnorodne.

Na podstawie
Probiotics Antimicrob Proteins. 2020 May 1. Probiotic Administration Increases Amino Acid Absorption from Plant Protein: a Placebo-Controlled, Randomized, Double-Blind, Multicenter, Crossover Study. Jäger R, Zaragoza J, Purpura M, Iametti S, Marengo M, Tinsley GM, Anzalone AJ, Oliver JM, Fiore W, Biffi A, Urbina S, Taylor L.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s