Wysoka zawartość błonnika w diecie chroni przed licznymi chorobami – mówią wyniki analizy zleconej przez Światową Organizację Zdrowia. Dane z wielu badań są spójne i jednoznaczne. Powinniśmy spożywać 25-29 g błonnika dziennie, a może nawet więcej. 

Drugim ważnym skutkiem analizy WHO jest nawoływanie do rezygnacji z przetworzonych ziaren zbóż na rzecz produktów pełnoziarnistych. To również powinno się przełożyć na poprawę zdrowia ludzkości.

W sumie przeanalizowano dane obejmujące prawie 135 miliony osobolat (jeden osoborok to wskaźnik mówiący, że w badaniu obserwowano jedną osobę przez rok) – pochodzące ze 185 badań prospektywnych i 58 badań klinicznych.

Wyniki analizy mówią, że wysokie spożycie błonnika:

  • zmniejsza śmiertelność o 15-30%;
  • w podobnym stopniu zmniejsza ryzyko zgonu z przyczyn kardiologicznych;
  • zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu;
  • chroni przed rozwojem cukrzycy typu 2;
  • chroni przed rakiem jelita grubego;
  • wiąże się z:
    • mniejszą wagą
    • mniejszym ciśnieniem tętniczym
    • mniejszym cholesterolem.

Podobne zależności wykazano dla diety bogatej w produkty pełnoziarniste.

Analiza sugeruje ponadto, że spożycie błonnika w większej ilości niż 30 g dziennie powinno zapewnić jeszcze lepszą ochronę.

Źródło

Lancet. 2019 Jan 10. pii: S0140-6736(18)31809-9. Carbohydrate quality and human health: a series of systematic reviews and meta-analyses. Reynolds A, Mann J, Cummings J, Winter N, Mete E, Te Morenga L.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s