Kofeina ogranicza dopływ krwi do mózgu. Suplementy mogą poprawić

To jednocześnie i zła, i dobra wiadomość dla ciężko pracujących wielbicieli kawy. Kofeina, choć na chwilę rozjaśnia umysł, zmniejsza przepływ krwi przez mózg. Pewne składniki diety i suplementy poprawiają natomiast ukrwienie układu nerwowego. 

Mózg jest uzależniony od dobrego przepływu krwi. To krew zapewnia bezpośrednie źródło energii. Krew dostarcza neuronom tlenu i glukozy, usuwa natomiast produkty przemiany materii. Aż kilkanaście procent przepływu, który generuje serce, jest wykorzystywane przez mózg właśnie. Gorsze ukrwienie (zjawisko typowe dla procesu starzenia) jest czynnikiem ryzyka zaburzeń poznawczych i demencji. Warto więc zadbać o to, by stylem życia nie ograniczać przepływu krwi w mózgu, bo może to mieć poważne konsekwencje w starości.

Autorzy omawianej pracy wskazują, że pewne składniki diety działają w tym aspekcie korzystnie, usprawniając w dłuższej perspektywie dopływ krwi do ośrodkowego układu nerwowego. Należą do nich:

  • azotany będące źródłem tlenku azotu (obecne w dużej ilości np. w soku z buraka, sałacie, szpinaku);
  • polifenole roślinne, np. resweratrol, flawanole kakaowca, flawonoidy obecne w zielonej herbacie czy antocyjaniny obecne m.in. w borówkach;
  • kwasy omega-3.

Co ciekawe, ukrwienie mózgu poprawia też lekki do umiarkowanego wysiłek fizyczny – przy czym efekty są widocznie nie tylko natychmiast, ale również długofalowo (warto się więc regularnie ruszać, aby zapewnić sobie jasność umysłu na starość). I co zaskakujące, również alkohol powoduje natychmiastowy wzrost przepływu krwi przez mózg (tu jest też jednak i zła wiadomość, działa tak tylko w fazie bezpośrednio po spożyciu, po wytrzeźwieniu ukrwienie mózgu drastycznie spada).

Wniosek nasuwa się sam: na energię i sprawność umysłu zapracowujemy sami, już teraz, dziś, i będzie to miało dalekosiężne skutki. Można pić kawę i alkohol, a można zieloną herbatę, sok z buraka czy jagód, można jeść fast-foody i stronić od ryb lub jeść warzywa i dbać o kwasy omega-3 – wybór należy do nas.

Źródło

Nutrients. 2018 Apr 25;10(5). Cerebral Blood Flow Measurements in Adults: A Review on the Effects of Dietary Factors and Exercise. Joris PJ, Mensink RP, Adam TC, Liu TT.

 

 

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s