MKOL o suplementach diety

Międzynarodowy Komitet Olimpijski wydał oficjalne stanowisko mające pomóc sportowcom wyczynowym oraz ich sztabom w doborze suplementów diety opartych na dowodach naukowych. 

MKOL zwraca uwagę, że niewłaściwy dobór suplementów może zaszkodzić (nie tylko pod kątem zdrowotnym, ale i w aspekcie wyników sportowych, a zwłaszcza reputacji – gdy okażą się zawierać środki dopingujące), natomiast prawidłowa suplementacja może być korzystna dla sportowców. Podkreśla też, że przed suplementacją powinna być przeprowadzona całościowa analiza żywieniowa, aby indywidualnie dobrać suplementy diety. I tak jednak skutki mogą się znacznie różnić między poszczególnymi zawodnikami z uwagi na odmienne geny, skład flory jelitowej i nawyki żywieniowe.

Ważną uwagą jest też to, że suplementy mające poprawiać wyniki sportowe powinny zostać sprawdzone podczas symulowanych zawodów przed decyzją o ich użyciu w okresie „prawdziwych” zmagań.

MKOL podzielił suplementy diety na 6 zasadniczych grup:

  • mikroskładniki żywieniowe, które często muszą być uzupełniane u sportowców: witamina D, wapń, żelazo;
  • suplementy dostarczające energii: napoje z węglowodanami i elektrolitami, kofeiną, tauryną lub witaminami z grupy B, produkty wzbogacone w białko zwierzęce lub roślinne (np. sojowe), koktajle białkowo-tłuszczowo-węglowodanowe, żele i batoniki wysokowęglowodanowe;
  • suplementy poprawiające bezpośrednio zdolność do wysiłku: kofeina, kreatyna, azotany, beta-alanina, wodorowęglan sodu;
  • suplementy wpływające pośrednio na wyniki sportowe (np. poprzez wpływ zdrowotny, tolerancję bólu, zdolność do adaptacji, szybkość regeneracji):
    • wspierające odporność sportowców: witamina D, probiotyki, witamina C, węglowodany, siara bydlęca, polifenole (np. kwercetyna), cynk, glutamina, kofeina, jeżówka purpurowa, kwasy tłuszczowe omega-3, witamina E, beta-glukany;
    • poprawiające zdolność do treningu, łagodzące bóle mięśniowe i urazy: kreatyna, beta-hydroksy-beta-metylomaślan, kwasy omega-3 w dawce 2 g dziennie, witamina D, witamina C z kolagenem, żelatyną, kurkumina, sok wiśniowy
    • poprawiające przyrost beztłuszczowej masy ciała: leucyna, białko.

Źródło

Br J Sports Med. 2018 Apr;52(7):439-455. IOC consensus statement: dietary supplements and the high-performance athlete. Maughan RJ, Burke LM, Dvorak J, Larson-Meyer DE, Peeling P, Phillips SM, Rawson ES, Walsh NP, Garthe I, Geyer H, Meeusen R, van Loon LJC, Shirreffs SM, Spriet LL, Stuart M, Vernec A, Currell K, Ali VM, Budgett RG, Ljungqvist A, Mountjoy M, Pitsiladis YP, Soligard T, Erdener U, Engebretsen L.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s