Jak bakterie jelitowe wpływają na dostępność aktywnych składników diety

Bardzo ciekawe badanie opublikowano w czasopiśmie wydawanym przez Amerykańskie Towarzystwo Mikrobiologii. Wynika z niego, że Lactobacillus acidophilus, znany probiotyk, bakteria jelitowa o licznych postulowanych korzyściach zdrowotnych, jest w stanie przekształcać związki chemiczne dostarczane w diecie tak, by zmieniać ich dostępność dla naszego organizmu.

Zespół naukowców z Danii i USA analizował wzrost tych bakterii w środowisku bogatym w roślinne glikozydy połączone wiązaniem chemicznym z innymi związkami aromatycznymi (zwanymi aglikonami). Analiza molekularna ujawniła, że w ich obecności u bakterii uaktywniają się geny, które odpowiadają za wchłanianie tych związków. Lactobacillus następnie rozcina wspomniane wiązanie chemiczne i „oddaje” na zewnątrz jeden ze związków – część pierścieniową. I ten związek staje się dostępny dla naszego organizmu lub dla pozostałej flory bakteryjnej jelit. Co więcej, inne bakterie nie wykorzystują tego mechanizmu i nie prowadzą takiej reakcji.

Jak piszą autorzy, wskazuje to na szczególnie ważną rolę bakterii z rodzaju Lactobacillus w naszych jelitach. Gikozydy połączone z aglikonami występują powszechnie w roślinach, przyjmujemy je w owocach (zwłaszcza jagodach), orzechach, herbacie czy winie, a rozcięcie ich na dwie części generuje zupełnie nowe związki o zupełnie nowym działaniu, dość prawdopodobne, że pełniącym istotną rolę zdrowotną.

Komentarz

Omawiana praca wyłania niezwykle ciekawe aspekty probiotyków. Oto pojawia się możliwy mechanizm molekularny, który tłumaczyłby przynajmniej część działania prozdrowotnego bakterii z rodzaju Lactobacillus. Nauka niewiele wciąż wie o znaczeniu tej konkretnej biokonwersji dla ludzkiego zdrowia, wiadomo natomiast, że reakcje takie są typowe dla uczynniania lub unieczynniania związków chemicznych. Warto się też zastanowić, że jeśli faktycznie Lactobacillus dostarczałby aktywnych związków do naszego organizmu, to jego niedostatek w jelitach spowoduje, że nie wykorzystamy pełnego potencjału nawet najzdrowszej diety. Co z kolei może tłumaczyć, dlaczego pojawia się coraz więcej prac dowodzących, że dysbioza, czyli zaburzenie składu flory jelitowej, wiąże się z negatywnym wpływem na różnorakie aspekty zdrowia człowieka.

Źródło

MBio. 2017 Nov 21;8(6). pii: e01421-17. Lactobacillus acidophilus Metabolizes Dietary Plant Glucosides and Externalizes Their Bioactive Phytochemicals. Theilmann MC, Goh YJ, Nielsen KF, Klaenhammer TR, Barrangou R, Abou Hachem M.

Skomentuj