Yerba mate poprawia sprawność sportowców

Yerba mate zwiększa spalanie tłuszczu w czasie submaksymalnego wysiłku oraz poprawia czas konieczny do osiągnięcia celu wysiłkowego – zmiany nie są wielkie, ale osiągnięto je, badając dobrze wytrenowanych sportowców, a to w przypadku zawodowców może mieć konkretne przełożenie na wyniki.

Norwescy naukowcy zbadali 11 rowerzystów, którym podawali codziennie przez 5 dni yerba mate w ilości 5 g lub placebo. Ostatnia dawka następowała na godzinę przed badaniem wydolnościowym. Polegało ono na odbyciu sześciu 5-minutowych sesji na ergometrze wysiłkowym, o stopniowo zwiększanej intensywności (30-80% VO2max) oraz pomiarze czasu koniecznego do osiągnięcia określonego progu pracy mechanicznej. Przed wysiłkiem i w czasie wysiłku pobierano krew w celu badań biochemicznych i gazometrycznych.

W stosunku do placebo yerba mate zwiększyła spoczynkowe stężenie adrenaliny oraz spalanie tłuszczu o 23% na poziomie 30-50% pułapu tlenowego. Odnotowano też niewielką poprawę w próbie wykonania określonego wysiłku na czas (wynosiła prawie minutę na średnio ok. 30 min, w przypadku zawodowców nie jest więc wcale taka niewielka – integmed.pl).

Źródło

Med Sci Sports Exerc. 2017 Nov 7. Metabolic and Performance Effects of Yerba Mate on Well-trained Cyclists. Areta JL, Austarheim I, Wangensteen H, Capelli C.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s