Magnez chroni przed cukrzycą

Duże spożycie magnezu wiąże się z mniejszym ryzykiem cukrzycy typu 2 – ogłosili amerykańcy naukowcy z Harvardu w prestiżowym czasopiśmie diabetologicznym „Diabetes Care”.

Badanie, które przeprowadzili, polegało na analizie statystycznej danych zdrowotnych uzyskanych od osób, które uczestniczyły w dużych badaniach kohortowych: Nurses’ Health Study (blisko 70 tys. uczestniczek w latach 1984-2012), jego drugiej odsłonie (w latach 1991-2013, przeszło 90 tys. uczestniczek) oraz Health Professionals’ Follow-Up Study (lata 1986-2012, przeszło 40 tys. osób). W sumie było to więc ok. 200 tysięcy osób!

Co 4 lata oceniano u nich skład diety, a co pół roku – stan gospodarki węglowodanowej (czyli w praktyce: wyłapywano tych, którzy zachorowali na cukrzycę). Autorzy omawianej pracy obliczyli ryzyko zapadnięcia na cukrzycę zależne od podaży magnezu w pożywieniu, eliminując jednak w analizie wpływ takich czynników jak aktywność fizyczna, palenie tytoniu, wiek, nadciśnienie, zaburzenia lipidowe, kaloryczność diety, alkohol, błonnik, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, kwasy trans, przetworzone mięso. Sprawdzili natomiast, jak ma się magnez do jakości spożywanych węglowodanów (zła jakość to np. cukry proste, dobra – złożone i zwłaszcza błonnik).

W analizowanej grupie cukrzycę typu wykryto w okresie 28 lat aż u 17 tys. osób. Jednak osoby, które spożywały najwięcej magnezu, miały o 15% mniejsze ryzyko rozwoju tej choroby. Efekt ten był tym większy, im mniej błonnika i „dobrych” węglowodanów spożywała dana osoba. Jak widać, magnez pewni do pewnego stopnia rolę ochronną przed złą jakością węglowodanową diety.

Komentarz

Oby tylko pamiętać, by dostarczać magnez… A codzienny błonnik też jest konieczny, niezależnie od magnezu. Nie da się przecenić jego roli – można tylko odsuwać od siebie problem, ufając, że będziemy zawsze zdrowi i młodzi. To jednak złudzenie i zawsze nadchodzi dzień, w którym się o tym przekonujemy. To może być dzień, w którym nam to wytłumaczy lekarz, diagnozując choćby tytułową cukrzycę, albo dzień znacznie wcześniejszy, jak dziś, kiedy czytasz ten tekst. Zadbaj zatem o błonnik i magnez! Poczytaj więcej tekstów na tym portalu – dowiesz się, że wiele innych elementów diety ma zbawienne działanie zdrowotne.

 

Źródło

Diabetes Care. 2017 Oct 4. Magnesium Intake, Quality of Carbohydrates, and Risk of Type 2 Diabetes: Results From Three U.S. Cohorts. Hruby A, Guasch-Ferré M, Bhupathiraju SN, Manson JE, Willett WC, McKeown NM, Hu FB.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s