Najczęstsze pytania o cholesterol

 

Kiedy się martwić, że cholesterol jest wysoki?

Akceptowalny poziom cholesterolu może być różny u różnych osób. Zależy to bowiem od ryzyka, jak bardzo dana osoba jest zagrożona skutkami wysokiego cholesterolu: w szczególności udarem i zawałem serca, miażdżycą naczyń w nogach. Cholesterol może bowiem wnikać w ściany naczyń krwionośnych i budować tzw. blaszki miażdżycowe, które blokują przepływ krwi. A ryzyko takie zwiększa zwłaszcza:
  • palenie papierosów;
  • bogata w tłuste potrawy dieta;
  • tryb życia za biurkiem, przed telewizorem, bez spacerów, bez regularnych sportów, jak np. jazda na rowerze;
  • zagrożeni są też mężczyźni, zwłaszcza starsi;
  • osoby, które przebyły udar lub zawał (albo których bliscy krewni mieli taką chorobę lub wysoki cholesterol);
  • osoby chore na cukrzycę;
  • osoby chore na nadciśnienie tętnicze;
  •  osoby z przewlekłą chorobą nerek.

Te osoby powinny dbać, aby mieć niższy poziom cholesterolu niż osoby zdrowe, niepalące, młodsze!

Zawsze, jeśli cholesterol wyjdzie za wysoki, powinno się zasięgnąć porady lekarza, który oceni, jak bardzo intensywnie trzeba go będzie zwalczać.

Jak obniżać cholesterol naturalnie?

Po pierwsze – zacznij się ruszać. Po drugie – dostarczaj go mniej z jedzeniem! Zadbaj o dietę mało tłustą. Jeśli ważysz za dużo, weź się za siebie i schudnij! Jedz dużo świeżych warzyw i owoców, unikaj dużych ilości czerwonego mięsa, zwłaszcza wieprzowiny, podrobów, uważaj na żółty ser, unikaj śmietany, białego pieczywa, ciast i słodkości i całej reszty, o której przeczytasz w dowolnym popularnym magazynie o zdrowej diecie.

Cholesterol pomagają obniżać rośliny bogate w błonnik (zwłaszcza warzywa zielone) i rośliny strączkowe. Naukowcy badają też, jak na zły i dobry cholesterol oraz inne czynniki ryzyka miażdżycy wpływają m.in. takie naturalne substancje, jak orzechy, fitosterole, ekstrakt z karczocha, czerwony fermentowany ryż, czerwone wino, różne rodzaje olejów i oliwy.

Na pewno warto wprowadzić zmiany diety, gdy cholesterol jest nawet w niewielkim stopniu podniesiony!

A czy można jeść jajka? Czy jajka zwiększają cholesterol?

Na ten temat poglądy są różne i zmieniały się na przestrzeni lat. Bogate w cholesterol jest żółtko, białko praktycznie nie zawiera cholesterolu. Obecnie uważa się, że sam cholesterol w diecie nie jest aż tak szkodliwy, jak towarzyszące mu nasycone kwasy tłuszczowe, a tych jajko nie zawiera w zbyt dużej ilości. Podobnie zresztą jest z owocami morza. Na pewno dawka cholesterolu w żółtku jednego jajka na nie jest problemem tak dużym, jak dieta bogata w tłuste mięso i uboga w warzywa i owoce!

Jakie leki obniżają cholesterol i na co zwracać przy nich uwagę?

Jeśli lekarz uzna, że mimo przedsięwziętych starań cholesterol wciąż jest za wysoki, przepisze ci prawdopodobnie lek; najczęściej będzie to substancja z grupy statyn. Są to leki bardzo silnie działające na cholesterol, na zasadzie hamowania tworzenia cholesterolu w wątrobie. Biorąc statyny, należy obserwować organizm pod kątem działań niepożądanych, do których należą m.in. krwawienia z nosa, bóle głowy, biegunki lub zaparcia, wzdęcia, bóle mięśniowe związane z zapaleniem mięśni.

Warto się postarać, aby regularne ćwiczenia i nowa, zdrowa dieta wystarczyły do zbicia złego cholesterolu! Oczywiście, biorąc statyny, nie należy rezygnować ani z wysiłku fizycznego, ani prawidłowej diety!

Który cholesterol jest dobry, a który zły?

Rozróżnienie dobrego i złego cholesterolu jest pewną przenośnią, skrótem myślowym, ułatwiającym pacjentom zrozumienie wyniku z laboratorium. Tzw. dobry na wyniku z laboratorium jest cholesterol HDL. On (w uproszczeniu) jest przeznaczony do usunięcia z organizmu. Zły jest cholesterol LDL. On (również w uproszczeniu) jest transportowany do tkanek i narządów i może się odkładać w naczyniach, prowadząc do rozwoju miażdżycy.

Jaki powinien być mój cholesterol?

Wbrew pozorom, nie jest to proste pytanie. Cóż, cholesterol całkowity >300 mg/dl na pewno nie jest prawidłowy, a LDL <70 mg/dl jest jak najbardziej w porządku, ale co do reszty, to każdy jest inny i każdy ma inne pożądane wartości cholesterolu. Inne one będą dla młodej dziewczyny uprawiającej regularnie jogging, inne dla 50-latka, którego ojciec miał zawał serca, jeszcze inne dla 70-latka z nadciśnieniem i palącego papierosy. Lekarze najlepiej potrafią ocenić twój stan zdrowia i zdecydować, do jakiej wartości cholesterolu u ciebie dążyć.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s