Witaminy B w młodości = sprawny umysł w dojrzałości

Dieta bogata w niacynę (witaminę B3), kwas foliowy (witaminę B9), witaminę B6 i B12 wpływa na sprawność układu nerwowego w perspektywie nawet wielu lat. Naukowcy z kilku amerykańskich uniwersytetów ocenili zawartość tych witamin w diecie uczestników dużego badania klinicznego CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults) obserwowanych przez lekarzy od 1986 r. Było to ponad 3000 osób, w ówczesnym momencie w wieku 18-30 lat. Dziś, po upływie 30 lat, oceniono ich sprawność umysłową za pomocą testów sprawdzających funkcje poznawcze. Jak się okazało, uczestnicy przyjmujący największe ilości witamin B lepiej (w porównaniu z tymi, którzy spożywali ich najmniej) radzili sobie w testach psychomotorycznych i wykonawczych.

Komentarz na temat roli witamin w rozwoju funkcji poznawczych mózgu

Rozwój mózgu jest procesem długodystansowym. Funkcje poznawcze, takie jak szybkość działania, decyzyjność, pamięć, kojarzenie, koncentracja, są kluczowe dla życia i pracy w komforcie – ich ubytek może być pierwszą oznaką otępienia, np. w przebiegu choroby Alzheimera. To badanie pokazuje, że na sprawność umysłu pracuje się przez całe życie i że dieta bogata w witaminy grupy B pełni w tym procesie istotną rolę. Jak widać, decyzje żywieniowe w młodości odbijają się na stanie mózgu nawet 30 lat później!

Źródło:

Am J Clin Nutr. 2017 Aug 2. Intake of niacin, folate, vitamin B-6, and vitamin B-12 through young adulthood and cognitive function in midlife: the Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) study. Qin B, Xun P, Jacobs DR Jr, Zhu N, Daviglus ML, Reis JP, Steffen LM, Van Horn L, Sidney S, He K.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s