Fasola poprawia metabolizm po posiłku

Fasola zwyczajna (Phaseolus vulgaris) dodana do posiłku korzystnie wpływa na metabolizm – donoszą naukowcy z University of California (USA) oraz Illinois Institute of Technology (USA). Do badania pilotażowego zaprosili 12 pacjentów z zespołem metabolicznym, u których oceniali poposiłkowe stężenia glukozy oraz takich hormonów jak insulina, cholecystokinina i peptyd YY (pobudzający ośrodek sytości w mózgu i wywołujący spadek apetytu). Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do grupy otrzymującej jeden z trzech posiłków: z dodatkiem błonnika, z dodatkiem fasoli lub bez żadnych dodatków, ale po pewnym czasie zmieniali grupę. Wyniki wskazały, że fasola najsilniej  wpływała na poposiłkowe stężenie insuliny i peptydu YY, co powinno przekładać się na szybsze zaspokajanie apetytu i mniejsze zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

Zespół metaboliczny to inaczej współistnienie kilku chorób i czynników metabolicznych zwiększających ryzyko rozwoju miażdżycy i śmierci:

  • otyłość brzuszna;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • zaburzenia gospodarki węglowodanowej (zwłaszcza cukrzyca);
  • zaburzenia lipidowe (zwiększone stężenie we krwi triglicerydów lub cholesterolu LDL, albo za małe stężenie cholesterolu HDL).

 

Źródło:

Appetite. 2017 Jul 20. pii: S0195-6663(16)30649-3. Assessing beans as a source of intrinsic fiber on satiety in men and women with metabolic syndrome. Reverri EJ, Randolph JM, Kappagoda CT, Park E, Edirisinghe I, Burton-Freeman BM.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s